JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ZETOR 25 - traktor


Zetor 25 - dobová propagační fotografie. Kolový univerzální traktor

Výrobce: Zbrojovka Brno n.p.
Logo Zbrojovky Brno Logo traktorů Zetor
Technické údaje:

Motor: řadový dvouválcový Diesel
Vrtání: Ø 105 mm
Zdvih: 120 mm
Obsah: 2.078 ccm
Výkon: 26 ks (18 kW) při1.800 ot./min.
ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě)
Chlazení: vodní

Délka: 3.200 mm
Šíka: 1.820 mm
Výška: 1.770 mm (přes volant)
Vlastní váha: 1.985 kg
Prototyp Historie:
Výroba byla zahájena v roce 1946.
První tři traktory byly slavnostně předány 15. března 1946 za přítomnosti minstra zemědělství, oficiálních hostů a zaměstnanců závodu.
V dubnu téhož roku předána první série 50 traktorů.
V roce 1947 vyrobeno přes 3.400 traktorů Zetor 25.
9.dubna 1948 vyroben jubilejní 5.000 traktor Zetor 25.
Před koncem roku 1952 je výroba traktorů Zetor 25 převedena do Závodů přesného strojírenství v Líšni.
NÁVOD K OBSLUZE TRAKTORU
ZETOR 25
ZBROJOVKY BRNO
národní podnik
Zetor 25 jest výkonný a hospodárný traktor, jehož obsluha jest velmi jednoduchá a nevyžaduje zvláštních odborných znalostí.
Pro zemědělské účely jest traktor vybaven náhonem travní lišty, náhonem samovazače, řemenicí pro pohon hospodářských strojů, rámem pro zavěšení polního nářadí a tažným hákem pro vlečný vůz.
Nový traktor zajíždějte zvolna s menším zatížením, teprve asi po 50 hodinách provozu, až jest motor správně zaběhnut, můžete plně využíti jeho síly.
Věnujete-li obsluze a udržování stroje potřebnou péči, ušetříte si tím mnoho námahy.
I. ZÁKLADNÍ PŘIPOMÍNKY.

Dříve než uvedete stroj v chod, přesvědčte se vždy o dostatečném množství:
1. oleje
2. paliva
3. vody

1. Olej.

Používejte vždy dobrých značkových olejů zaručené jakosti. V létě hustších - letních, v zimě řidších - zimních.

Motor.
Olej se nalévá hrdlem na levé straně motoru přes síto. Náplň činí asi 5 litrů motorového oleje (BB), jehož hladinu denně kontrolujte olejoznakem (vedle nalévacího hrdla) a úbytek doplňujte k horní rysce. První náplň vyměňte po 30 hodinách, druhou po 60 hodinách a další vždy, jakmile olej příliš ztmaví na kontrolní tyčince, nejpozději však po 200 hodinách. Při výměně vždy současně vyčistěte síto čističe oleje petrolejem. Mimo to je nutno čistiti je častěji dle prostředí, v jakém traktor pracuje. Výměnu provádějte vždy po zastavení stroje, dokud jest motor ještě teplý (vypouštěcí zátka je na spodním víku motoru).

Čistič vzduchu.
Náplň oleje ve spodní odnímatelné části jest asi 0,3 l oleje. V prašném prostředí - při mlácení, orání a pod. - vyměňujte olej denně, jinak dvakrát týdně.

Převodová skříň.
Zadní zátkou ve víku převodové skříně nalévá se asi 24 l převodového (C) oleje. Vypouští se zátkou na zadní stěně dole. Hladina se kontroluje dvěma šroubovými zátkami na levé straně skříně. Horní značí nejvyšší, dolní nejnižší hladinu oleje. První výměnu proveďte po 200 hodinách, další vždy po 600 hodinách.

Propagační budovatelský snímek, uveřejněný v časopisu Motocykl č. 54, ročník 1951, pod kterým byl text
Zetor 25 v armádě - transport proudové stíhačky MIG-15 na záložní letiště v Tchořovicích.
Zetor 25 v Rožmberku.