JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PRAGA - nákladní typ A 150

Jeden a půltunový lehký nákladní vůz.

Praga A 150 - titulní
Nákladní vůz Praga A 150 byl původní konstrukce automobilky Škoda ASAP Mladá Boleslav, jehož výroba byla po válce nařízena nejdřív továrně Aero, později n.p. AZKG Praga.
Podélný řez motorem Praga A 150 (konstrukce Škoda). Řez motorem již posledního provedení z pragovácké produkce.
Tyto motory již měly filtr vzduchu s olejovou lázní, převzatý z třítunové „ereny“ Praga RN.
Schema tlakového mazání motoru Praga A 150
Popis a návod k obsluze vozu Praga A 150 z roku 1951
Technické údaje motoru:

Motor: benzinový čtyřtaktní OHV (konstrukce Škoda)
Počet válců: 4
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 104 mm
Obsah válců: 2090 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,07
Uspořádání ventilů: visuté, v hlavě válců (OHV)
Řízení ventilů: vahadly a tyčkami od vačkového hřídele
Pohon vačkového hřídele: čelními nehlučnými ozubenými koly se šikmým ozubením
Vůle ventilů za studena: ssací - 0,2 mm, výfukový - 0,25 mm
Ssací ventil otvírá: 13°32´ před horní úvratí
Ssací ventil zavírá: 53°51´ po dolní úvrati
Výfukový ventil otvírá: 56°57´před dolní úvratí
Výfukový ventil zavírá: 16°47´pro horní úvrati
Předstih: automatický, řízený odstředivým regulátorem uvnitř rozdělovače
Pořadí zapalování: 1-3-4-2

Trvalý výkon motoru: 45 ks
Základní otáčky motoru: 2.600 ot./min.
Největší výkon: 52 ks / 3.200 ot./min.
Specifická spotřeba při základních otáčkách a v plném zatížení: 232 g pro 1 ks za hodinu
Mazání: tlakové, oběžné
Náplň: 5 litrů motorového oleje ve vaně motoru
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované ventilátorem
Obsah vody v chladiči: 12 litrů
Čistič oleje: lamelový
Čistič vzduchu: s olejovou lázní a filtrační vložkou
Ventilátor: plechový, čtyřlopatkový
Karburátor: spádový, Solex 32 BIP
Palivové čerpadlo: membránové, Solex Pe 1220B
Benzínová nádrž: pod sedadlem řidiče, obsah 65 litrů, z toho 5 litrů rezerva
Zapalování: 12 V, dynamobateriové s cívkou a rozdělovačem
Cívka: PAL-E12
Rozdělovač: PAL-VBG 06
Dynamo: Pal-Magneton 02-9042-02 12V/130W (2200 ot./min.)
Starter: Pal-Magneton 1,8/12
Baterie: 12V / 45 Ah
Svíčky: PAL 14/175

Spojka: suchá, jednolamelová

Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, konstrukce Škoda, výrobek Praga
Náplň: 2,25 litru převodového oleje
Převody:
1. stupeň - 1 : 4,78
2. stupeň - 1 : 2,65
3. stupeň - 1 : 1,66
4. stupeň - 1 : 1
zpátečka - 1 : 6,08

Rychlost při max. otáčkách:
1. stupeň - 16,8 km/hod.
2. stupeň - 30 km/hod.
3. stupeň - 48 km/hod.
4. stupeň - 80 km/hod.
Rozvodovka zadní nápravy: s diferenciálem, převod kuželovým soukolím Gleason
Náplň: 1,6 litru převodového oleje
Převod: 1 : 5,56
Počet zubů hrušky: 9
Počet zubů talířového kola: 50

Doporučená náhrada karburátoru:

Původní karburátor Solex lze nahradit karburátorem Jikov 32 SOP s následujícím osazením:
Difuzér: 23
Hlavní tryska: 275
Hlavní vzdušník: 780
Volnoběžná tryska: 42
Volnoběžný vzdušník: 290
Tryska sytiče: 275
Vzdušník sytiče: 5
Tryska obohacovače: 62
Tryska obtoku: 85
Tryska akc. pumpy: 42
Jehlový ventil: 1,5
Podvozek>

Rám: žebřinový
Rozchod vpředu: 1.500 mm
Rozchod vzadu: 1.420 mm
Rozvor náprav: 2.900 mm
Přední náprava: bez nápravnice, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou
Zadní náprava: pevná, zavěšený na podélných listových pérech
Tlumiče pérování: vpředu, pákové olejové
Náplň: 0,35 litru hydraulického oleje v každém tlumiči
Kola: 18" palcová, ocelová disková, s plochými ráfky se závěrným prstencem
Rozměr ráfků: 5" x 18"
Pneumatiky: 6,00 - 18, vzadu ve dvojmontáži
Tlak pneu: 3,5 atm. (vpředu i vzadu)
Řízení: šroubem a maticí
Náplň: 0,65 litru převodového oleje ve skříni řízení
Sbíhavost předních kol: 4 - 5mm
Nožní brzda: hydraulická na všechna kola
Náplň: 0,8 litru v nádržce hydraulické brzdy
Ruční brzda: mechanická, působící dvěma bowdeny na zadní kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 325 mm
Míry, váhy a parametry vozu:

Pohotovostní váha: 1.790 kg
Užitečná nosnost: 1.500 kg + 3 osoby
Největší povolená váha přívěsu: 750 kg
Váha zatíženého vozidla: 3.500 kg
Váha podvozku: 1.350 kg

Tlak přední nápravy zatíženého vozu: 1.210 kg
Tlak zadní nápravy zatíženého vozu: 2.290 kg

Délka: 5.355 mm
Šířka: 2.000 mm
Výška: 2.0590 mm
Délka ložné plochy: 2.800 mm
Šířka ložné plochy: 1.800 mm
Výška bočnic: 500 mm
Výška ložné plochy nad zemí u prázdného vozu: 930 mm

Nájezdový úhel vpředu: 15°
Nájezdový úhel vzadu: 18°
Světlá výška vozu: 210 mm
Vnější průměr otáčení: 12,5 m
Broditelnost: 300 mm

Stoupavost zatíženého vozu bez přívěsu:
1. stupeň - 24 %
2. stupeň - 12 %
3. stupeň - 6,5 %
4. stupeň - 3 %

Závěs pro přívěsy: čepový s hubicí, odpérovaný
Tažná síla na čepu: 850 kg (970 kg - provedení Praga 1951)
Výška závěsného zařízení nad vozovkou (u nezatíženého vozu): 628 mm
Vzdálenost osy tažného čepu od osy zadní nápravy: 1.120 mm

Největší rychlost plně zatíženého vozu s přívěsem celkové váhy 750 kg: 60 km/hod.
Největší rychlost plně zatíženého vozu bez přívěsu: 80 km/hod.
Nejmenší rychlost na přímý záběr: 25 km/hod.
Spotřeba zatíženého vozu s přívěsem: 20 l/100 km
Spotřeba zatíženého vozu bez přívěsu: 15 - 16 l/100 km


A_150_rozvodovy_diagram Časování ventilů:

Sací ventil otevírá 13°32´před HÚ
Sací ventil zavírá 53°51´po DÚ

Výfukový ventil otevírá 56°57´před DÚ
Výfukový ventil zavírá 16°47´po HÚ

(1° na obvodu setrvačníku = 2,57 mm)
Valník Praga A 150 s vojenskou kabinou (se střešním poklopem).
Pragovka dodávala armádě kromě eren i lehké A-stopadesátky, upravené podle vojenských požadavků. Samozřejmostí té doby byl poklop ve střeše pro velitele vozu, na levém předním blatníku stíněný reflektor „Notek“ a vzadu kombinovaná koncová lampa (tzv. odstupové světlo) se čtyřmi zelenými terči pro jízdu v koloně.
Vzpomínková fotografie z vojny – vojenský valník Praga A 150, který měl podélné sklopné lavice pro přepravu mužstva, postranice zvýšené laťovou nástavbou, oblouky pro plachtu (ty na fotografii nejsou) a střešní poklop pro velitele vozu. Tento vůz v době základní služby šoféroval v padesátých letech Jarka Honsa z Českých Budějovic.
Původní tovární snímek, na kterém je Praga A 150 jako velkoprostorová vojenská sanitka.

Vozy pro čs. armádu měly na levém předním blatníku stíněný reflektor a vzadu sdruženou odstupovou svítilnu pro jízdu v koloně (dle německého systému "Notek").
foto z časopisu SVĚT MOTORŮ číslo 97 ze dne 10. února 1951 V časopisu Svět Motorů číslo 97 (1951) byla v článku "Motorová vozidla v hasičské službě" uveřejněna tato fotografie, na níž je Praga A 150 jako hasičský vůz DV 8. Šlo o normalizovaný typ, vyráběný Továrnami hasicích zařízení, národní podnik, závod 03 v Brně. Vůz byl určen pro 9-člennou posádku a byl vybaven přenosnou motorovou stříkačkou PS 8, dávající 800 litrů za minutu.
Pokud někomu připadá tato fotografie nekvalitní, v roce 1951 to byl v tisku běžný standard.
foto: Hošťálek 2014 foto Hošťálek (2014).
Mimořádně v původním stavu dochovaná hasičská Praga A 150 pro dopravu mužstva a nářadí ze sbírky Jana Drozda ze Znojma.
Konec padesátých a šedesátá léta byly ve znamení celostátního nedostatku pneumatik. Tak se lehké nákladní vozy, jako tato Praga A 150 (i např. Garant) vzadu místo originální dvojmontáže přezouvaly do jednoduchých šestnáctipalcových balonových pneumatik, jak je vidět na této fotografii...
Pečlivě restaurovaný (až na tu netypickou světlou barvu!) valník Praga A 150 s plachtou.