|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
PRAGA - nákladní typ A 150
Jeden a půltunový lehký nákladní vůz.
Nákladní vůz Praga A 150 byl původní konstrukce automobilky Škoda ASAP Mladá Boleslav, jehož výroba byla po válce nařízena nejdřív továrně Aero, později n.p. AZKG Praga.
Řez motorem již posledního provedení z pragovácké produkce.
Tyto motory již měly filtr vzduchu s olejovou lázní, převzatý z třítunové „ereny“ Praga RN.
Technické údaje motoru:
Motor: benzinový čtyřtaktní OHV (konstrukce Škoda) Počet válců: 4 Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 104 mm Obsah válců: 2090 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,07 Uspořádání ventilů: visuté, v hlavě válců (OHV) Řízení ventilů: vahadly a tyčkami od vačkového hřídele Pohon vačkového hřídele: čelními nehlučnými ozubenými koly se šikmým ozubením Vůle ventilů za studena: ssací - 0,2 mm, výfukový - 0,25 mm Ssací ventil otvírá: 13°32´ před horní úvratí Ssací ventil zavírá: 53°51´ po dolní úvrati Výfukový ventil otvírá: 56°57´před dolní úvratí Výfukový ventil zavírá: 16°47´pro horní úvrati Předstih: automatický, řízený odstředivým regulátorem uvnitř rozdělovače Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Trvalý výkon motoru: 45 ks Základní otáčky motoru: 2.600 ot./min. Největší výkon: 52 ks / 3.200 ot./min. Specifická spotřeba při základních otáčkách a v plném zatížení: 232 g pro 1 ks za hodinu Mazání: tlakové, oběžné Náplň: 5 litrů motorového oleje ve vaně motoru Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované ventilátorem Obsah vody v chladiči: 12 litrů Čistič oleje: lamelový Čistič vzduchu: s olejovou lázní a filtrační vložkou Ventilátor: plechový, čtyřlopatkový Karburátor: spádový, Solex 32 BIP Palivové čerpadlo: membránové, Solex Pe 1220B Benzínová nádrž: pod sedadlem řidiče, obsah 65 litrů, z toho 5 litrů rezerva Zapalování: 12 V, dynamobateriové s cívkou a rozdělovačem Cívka: PAL-E12 Rozdělovač: PAL-VBG 06 Dynamo: Pal-Magneton 02-9042-02 12V/130W (2200 ot./min.) Starter: Pal-Magneton 1,8/12 Baterie: 12V / 45 Ah Svíčky: PAL 14/175 Spojka: suchá, jednolamelová Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, konstrukce Škoda, výrobek Praga Náplň: 2,25 litru převodového oleje Převody: 1. stupeň - 1 : 4,78 2. stupeň - 1 : 2,65 3. stupeň - 1 : 1,66 4. stupeň - 1 : 1 zpátečka - 1 : 6,08 Rychlost při max. otáčkách: 1. stupeň - 16,8 km/hod. 2. stupeň - 30 km/hod. 3. stupeň - 48 km/hod. 4. stupeň - 80 km/hod. Rozvodovka zadní nápravy: s diferenciálem, převod kuželovým soukolím Gleason Náplň: 1,6 litru převodového oleje Převod: 1 : 5,56 Počet zubů hrušky: 9 Počet zubů talířového kola: 50
Doporučená náhrada karburátoru:
Původní karburátor Solex lze nahradit karburátorem Jikov 32 SOP s následujícím osazením: Difuzér: 23 Hlavní tryska: 275 Hlavní vzdušník: 780 Volnoběžná tryska: 42 Volnoběžný vzdušník: 290 Tryska sytiče: 275 Vzdušník sytiče: 5 Tryska obohacovače: 62 Tryska obtoku: 85 Tryska akc. pumpy: 42 Jehlový ventil: 1,5
Podvozek>
Rám: žebřinový Rozchod vpředu: 1.500 mm Rozchod vzadu: 1.420 mm Rozvor náprav: 2.900 mm Přední náprava: bez nápravnice, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou Zadní náprava: pevná, zavěšený na podélných listových pérech Tlumiče pérování: vpředu, pákové olejové Náplň: 0,35 litru hydraulického oleje v každém tlumiči Kola: 18" palcová, ocelová disková, s plochými ráfky se závěrným prstencem Rozměr ráfků: 5" x 18" Pneumatiky: 6,00 - 18, vzadu ve dvojmontáži Tlak pneu: 3,5 atm. (vpředu i vzadu) Řízení: šroubem a maticí Náplň: 0,65 litru převodového oleje ve skříni řízení Sbíhavost předních kol: 4 - 5mm Nožní brzda: hydraulická na všechna kola Náplň: 0,8 litru v nádržce hydraulické brzdy Ruční brzda: mechanická, působící dvěma bowdeny na zadní kola Průměr brzdových bubnů: Ø 325 mm
Míry, váhy a parametry vozu:
Pohotovostní váha: 1.790 kg Užitečná nosnost: 1.500 kg + 3 osoby Největší povolená váha přívěsu: 750 kg Váha zatíženého vozidla: 3.500 kg Váha podvozku: 1.350 kg Tlak přední nápravy zatíženého vozu: 1.210 kg Tlak zadní nápravy zatíženého vozu: 2.290 kg Délka: 5.355 mm Šířka: 2.000 mm Výška: 2.0590 mm Délka ložné plochy: 2.800 mm Šířka ložné plochy: 1.800 mm Výška bočnic: 500 mm Výška ložné plochy nad zemí u prázdného vozu: 930 mm Nájezdový úhel vpředu: 15° Nájezdový úhel vzadu: 18° Světlá výška vozu: 210 mm Vnější průměr otáčení: 12,5 m Broditelnost: 300 mm Stoupavost zatíženého vozu bez přívěsu: 1. stupeň - 24 % 2. stupeň - 12 % 3. stupeň - 6,5 % 4. stupeň - 3 % Závěs pro přívěsy: čepový s hubicí, odpérovaný Tažná síla na čepu: 850 kg (970 kg - provedení Praga 1951) Výška závěsného zařízení nad vozovkou (u nezatíženého vozu): 628 mm Vzdálenost osy tažného čepu od osy zadní nápravy: 1.120 mm Největší rychlost plně zatíženého vozu s přívěsem celkové váhy 750 kg: 60 km/hod. Největší rychlost plně zatíženého vozu bez přívěsu: 80 km/hod. Nejmenší rychlost na přímý záběr: 25 km/hod. Spotřeba zatíženého vozu s přívěsem: 20 l/100 km Spotřeba zatíženého vozu bez přívěsu: 15 - 16 l/100 km
Časování ventilů:
Sací ventil otevírá 13°32´před HÚ Sací ventil zavírá 53°51´po DÚ Výfukový ventil otevírá 56°57´před DÚ Výfukový ventil zavírá 16°47´po HÚ (1° na obvodu setrvačníku = 2,57 mm)
Pragovka dodávala armádě kromě eren i lehké A-stopadesátky, upravené podle vojenských požadavků. Samozřejmostí té doby byl poklop ve střeše pro velitele vozu, na levém předním blatníku stíněný reflektor „Notek“ a vzadu kombinovaná koncová lampa (tzv. odstupové světlo) se čtyřmi zelenými terči pro jízdu v koloně.
Vzpomínková fotografie z vojny – vojenský valník Praga A 150, který měl podélné sklopné lavice pro přepravu mužstva, postranice zvýšené laťovou nástavbou, oblouky pro plachtu (ty na fotografii nejsou) a střešní poklop pro velitele vozu. Tento vůz v době základní služby šoféroval v padesátých letech Jarka Honsa z Českých Budějovic.
Původní tovární snímek, na kterém je Praga A 150 jako velkoprostorová vojenská sanitka.
Vozy pro čs. armádu měly na levém předním blatníku stíněný reflektor a vzadu sdruženou odstupovou svítilnu pro jízdu v koloně (dle německého systému "Notek").
V časopisu Svět Motorů číslo 97 (1951) byla v článku "Motorová vozidla v hasičské službě" uveřejněna tato fotografie, na níž je Praga A 150 jako hasičský vůz DV 8. Šlo o normalizovaný typ, vyráběný Továrnami hasicích zařízení, národní podnik, závod 03 v Brně. Vůz byl určen pro 9-člennou posádku a byl vybaven přenosnou motorovou stříkačkou PS 8, dávající 800 litrů za minutu.
Pokud někomu připadá tato fotografie nekvalitní, v roce 1951 to byl v tisku běžný standard.
Mimořádně v původním stavu dochovaná hasičská Praga A 150 pro dopravu mužstva a nářadí ze sbírky Jana Drozda ze Znojma.
Konec padesátých a šedesátá léta byly ve znamení celostátního nedostatku pneumatik. Tak se lehké nákladní vozy, jako tato Praga A 150 (i např. Garant) vzadu místo originální dvojmontáže přezouvaly do jednoduchých šestnáctipalcových balonových pneumatik, jak je vidět na této fotografii...
|