|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 Svatební oznámení pro Libora Gýnu OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957 |
|
JAWA 500 OHC model 15 - 1953
Těžký čtyřtakní motocykl sportovního charakteru s paralelním dvouválcem OHC.
Výrobce: Závody 9. května Brodce nad Sázavou
Technické údaje:
Motor: paralelní dvouválcový čtyřtakt OHC s královským hřídelem Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 73,5 mm Obsah: 488 ccm Výkon / otáčky: 26 ks při 5.500 ot./min. (19,1 kW) Kompresní poměr: 1 : 7,0 Počet ložisek klikového hřídele: 2, válečkové a kuličkové Ojnice: kované ze slitiny hliníku Blok válců: společný pro oba válce Hlava válců: hliníková, společná pro oba válce Mazání: oběžné se suchou skříní Olejová nádrž: pod sedlem, o obsahu 4 litry Karburátor: dvoušoupátkový Jikov 2924 HZ Elektrická výzbroj: Pal 6 V / 50 W Svíčky: PAL 14 - 195 Spojka: šesti-lamelová v olejové lázni Primární převod: dvojitým řetězem Duplex 3/8" x 7/32" (70 článků) Převodovka: čtyřrychlostní s nožním řazením, v bloku s motorem Sekundární převod: řetězem 5/8" x 1/4" (100 článků) Rám: Jednoduchý, dole otevřený, svařený z Jäkl profilů Pérování vpředu: teleskopickou vidlicí s vestavěnými olejovými tlumiči pérování Zdvih předního pérování: 150 mm Pérování vzadu: kluzáky bez tlumení Kola: 19" palcová, 36 drátová Ráfky: 2,50 x 19" Pneu vpředu: 3,25 - 19 Pneu vzadu: 3,50 - 19 Brzdy: bubnové úzké, Ø 200 mm, šířka čelistí 25 mm Objem benzínové nádrže: 16 l Parametry: Délka: 2130 mm Šířka: 815 mm Výška: 960 mm Váha pohotovostní: 156 kg Dovolené zatížení: 200 kg Váha celková: 356 kg Spotřeba: 5,5 l / 100 km Max. rychlost: 135 km/hod. vsedě (145 km/hod. vleže )
Podle TP má stroj shodné číslo rámu i motoru 15-00034-53, takže jde o třicátý čtvrtý vyrobený kus roku 1953, zapsaný do expediční knihy 16. července 1953 pod číslem záznamu 605.
Záznam v technickém průkazu uvádí prodejní cenu 12.500,- Kčs a na další stránce datum 9. dubna 1954, kdy byla tomuto motocyklu přidělena poznávací značka LH - 45 - 65, dodnes dochovaná na bocích předního blatníku.
Úpravy, které provedl první majitel:
přidal tandemové sedlo (kanada) přidal zadní stupačky přidal poziční světlo na přední blatník (z vozu Škoda Tudor) odstranil stříbrný nátěr a vyleštil boční elektronová víka motoru (která tím zoxydovala do tmavošeda)
Dynamo PAL nemá regulátor na tělese dynama, nýbrž uvnitř trojúhelníkové schránky na baterii.
Dvoušoupátkový karburátor Jikov 2924 H má povrchovou úpravu matným niklováním. Pozoruhodné je kožené sedlo ze světle béžové (původně možná krémové) kůže. Stroj má stále první pneumatiky, podle výrobních čísel z roku 1953.
Motocykl po pečlivém vyčištění a po odstranění zoxydované šedočerné vrstvy na bočních víkách motoru - příprava pro ateliérové fotografování v březnu 2017.
V dubnu 2017 byl tento stroj trvale vyřazen z exposice. |