![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 11 - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 25 - traktor TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Výrobce: Okresní průmyslový podnik Jarošov u Uherského Hradiště
1960
Okresní průmyslový podnik Uherské Hradiště se sídlem v Jarošově vznikl po územně-správní reformě k datu 22.června 1960 sloučením několika do té doby samostatných provozoven. Začátkem roku 1961 měl celkem 546 zaměstnanců, kteří pracovali v 11 provozovnách výrobních, 7 provozovnách opravárenských a dalších 46 malých správkárnách a sběrnách po okrese. V rámci technického rozvoje provozoven, které se zabývaly kovovýrobou, byla v roce 1961 vytvořena v OPP Jarošov vlastní vývojová skupina. Tvořil ji jeden konstruktér a čtyři další pracovníci. A mezi plánovanými úkoly, kterými byla podniková vývojová dílna pověřena, měly být i dva typy malých motorových pleček.
1961
Zástupci OPP Jarošov navštívili n.p. Motor Jikov České Budějovice s tím, že potřebují vhodný malý motor pro připravovanou plečku. Nejdřív se jim líbil jeden z agregátových typů ZB a nechtěli si dát vymluvit, že se pro tento účel nehodí. Pracovníci OTS (Obchodně-technické služby) jim marně vysvětlovali, že ZB je motor do centrály, jehož určením je běžet dlouhé hodiny ve stejném otáčkovém režimu a podle toho má vyvážený klikový mechanismus. Střídavé přidávání, ubírání a změny otáček mu nesvědčí. Když za čtrnáct dní přišli znovu, s klikou úplně rozhozenou, uznali, že fabrika měla pravdu a rozhodli se pro motor typu J - 552 vyráběný pro mopedy Stadion. Na námitku, že nemá pro provoz v plečce chlazení, řekli, že to není problém. Kontakt na slévárnu prý mají, konstruktéra taky, takže úpravu na nucené chlazení, to že si zajistit dovedou. Toto je první sériové provedení. Úprava spočívala v montáži ventilátorové vrtulky na setrvačník zapalovacího magneta a v oplášťování válce motoru, které mělo proud vzduchu usměrňovat. V Jarošově se předělávky na nucené chlazení zhostili zcela profesionálně. Motor dostal zcela nové pravé víko, tvořící komoru ventilátoru. Na něj pak navazoval dvoudílný odlitek pláště válce. Jedním z provozů Okresního průmyslového podniku byla také slévárna neželezných kovů, takže vyrobit si vlastní odlitky nového víka motoru i pláště válce nepředstavovalo žádný problém. V rámu ohnutém z ocelové trubky byl uchycen upravený motor, nad ním normální sériová nádrž z mopedu S 11 a celé to stálo na celoplechovém pojezdovém kolu, opatřeném po obvodě klikatou ostruhou pro lepší záběr v půdě. Použitím jediného pojezdového kola se konstruktéři OPP Jarošov vyhnuli nutnosti řešit diferenciál. Kolo bylo s motorem spojené přes předlohu dvěma běžnými motocyklovými řetězy, přičemž jak předloha, tak i osa pojezdového kola byly posuvné, aby bylo možné řetězy optimálně napínat. Vzadu, za pojezdovým kolem, byla příčná lišta k upevňování kypřících nožů.
Plečka se řídila pomocí masivního sloupku s řidítky, na kterých byly použity standardní ovládací rukojeti ze sériového mopedu.
Jako povrchová úprava byl použita syntetická světlezelená barva, nádrž se ponechávala v originálním es-jedenáctkovém lakování šedá se světle modrým, zlatě olinkovaným, pruhem. Pozdější provedení mohla mít nádrž pouze šedou, podle toho, co v OPP nakoupili.
V dochovaných podnikových materiálech podniku Motor-Jikov České Budějovice není ani zmínka, kolik mopedových motorů bylo OPP Jarošov prodáno.
Je pravděpodobné, že zástupci OPP Jarošov získali prostřednictvím OTS z Budějovic pouze první vzorový motor na vyzkoušení. Po definitivním rozhodnutí jej použít pak pro výrobu pleček nakupovali motory prostřednictvím Mototechny, protože n.p. Motor-Jikov (jako většina čs. podniků v té době) neměl právo se svými výrobky disponovat podle své vůle. Záznamy o počtu nakoupených motorů nejsou ani v archivu v Uherském Hradišti, tudíž nelze doložit, kolik bylo vlastně motorových pleček typu PM 50 vyrobeno. Rozhodně se ale jednalo o výrobu malosériovou. Na štítku dochovaného stroje, vyrobeného v roce 1962, je uvedeno výrobní číslo 144, přičemž v následujícím roce už se plečka PM 50 nevyráběla. Celkový počet tedy s největší pravděpodobností nedosáhl ani 500 kusů… V průběhu výroby se mírně změnil vstupní otvor ventilátoru v pravém víku. Ten měl původně jen čtyři odlitá vodorovná žebírka, která měla zabránit aby do ventilátoru nevletěl kámen. V praxi se ale ukázalo, že to nestačí. Při kypření suché půdy motor nasával částečky hlíny a ta zanášela chladicí žebra válce. Vylepšené provedení tudíž mělo víko s kulatým otvorem, do kterého byla vsazena hustá kovová síťka. |