![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
ŠKODA Sport - typ 966 Le Mans 1950Je logické, že se o start v Le Mans chtěla pokusit i mladoboleslavská továrna. Protože čtyřiadvacetihodinový závod znamenal část absolvovat v noci, byl vůz, uvažovaný pro nasazení v Le Mans, vybaven čtyřmi reflektory. Za základ v obou případech sloužily sériové motory z Tudora, osazené hliníkovými hlavami válců. Atmosférický motor měl stupeň komprese 1 : 8,6 a dával 42 koní (31 kW) při 5.200 otáčkách. Kompresorový motor měl stupeň komprese 1 : 9 a výkon 56 koní (41,2 kW). S prvním vozem startoval Jaroslav Netušil (na fotografii uprostřed), který vyhrál třídu do 1100 ccm průměrnou rychlostí 97 km/hod. Druhý vůz řídil Václav Bobek (na fotografii vpravo), který kvůli kompresoru startoval ve třídě do 1500 ccm, kde dojel druhý za známým jezdcem Zdeňkem Trejbalem na voze Simca-Gordini 1500. Rok po úspěšném startu závodních Minorů přihlásila na "24 hodin Le Mans" svůj vůz i mladoboleslavská škodovka (AZNP). Závod byl odstartován 24.června ve čtyři hodiny odpoledne klasickým způsobem - vozy na jedné straně dráhy, jezdci na druhé a poklusem kdo skočí za volant dřív...
Střídající se tovární jezdci Václav Bobek s Jaroslavem Netušilem si od samého startu vedli velmi dobře. Po čtrnácti hodinách, ve 121. kole, ale vůz začal kouřit, ztratil výkon a musel z nadějně rozjetého závodu odstoupit. Kvůli neuvěřitelné maličkosti - prasklé pojistce pístního čepu...
Dobový novinový snímek je ze srpnového čísla 86 časopisu Svět motorů, vedle je pro srovnání snímek originální. Vůz Allard na něm, na rozdíl od za ním jedoucího Škoda 1100 Sport, dojel do cíle jako třetí.
Technické údaje Škoda Sport 966
Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1.089 ccm Kompresní stupeň: 1 : 8,6 Výkon: 42 koní (31 kW) při 5.200 ot./min. Písty: z lehké slitiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Karburátor: jeden, horizontální Solex 40 AUIP Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené Mazání: tlakové, oběžné, náplň 4 litry oleje Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: bateriové Baterie: 6 V / 50 Ah Dynamo: 6 V / 90 W Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány Hnací náprava: zadní, dělená s výkyvnými polonápravami a příčným listovým pérem Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 až 1 : 3,43 (podle trati) Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro hnací agregát Přední osa: příčné listové pero dole, kyvná ramena hydraulických tlumičů nahoře Řízení: šroubem a maticí Nožní brzda: hydraulická jednookruhová na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Kola: disková ocelová Pneumatiky: vpředu 5,00 - 15, vzadu 5,50 – 15 Rozvor: původní 2 085 mm, pak prodloužen na 2.130 mm Rozchod vpředu: 1 200 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Vlastní váha vozu: původní 655 kg, po úpravách 692 kg Nejvyšší rychlost: podle převodu 140 - 180 km/hod.
***************************************************************************************
Fotografie s továrním jezdcem Václavem Bobkem za volantem, s pozadím siluety mladoboleslavského hradu a druhá se stejným pozadím, ale bez jezdce.
se jel I.Ostravský automobilový závod, v němž startovaly i tovární vozy Škoda. S vozem 1100 ccm bez kompresoru, který byl původně postaven pro závod 24 hodin Le Mans v Ostravě startoval tovární jezdec Netušil, který svou třídu sportovních vozů do 1100 ccm vyhrál. Závoďák Škoda 966 "Le Mans" byl námětem jedné z nich.
V roce 2006 se vůz Škoda Sport, který je dnes jedním z exponátů stáje historických závodních vozidel známého sběratele Judr. Jana Egidyho, dočkal své renovace a následně se znovu objevil na startu stejného závodu Le Mans, tentokrát za volantem s jezdci Miroslavem Krejsou a Miroslavem Svobodou.
Více se dočtete v knize Jana Králíka a Josefa Vrátila "Století nejrychlejších vozů Škoda", nebo například na www.lemans.cz |