JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


INDIAN, modelová řada 1938

motocykly firmy Indian Motorcycles Company, Springfield, Mass., U.S.A.

titul Vlajkovou lodí byl v roce 1938 řadový čtyřválec označený jako Indian model 438.
Technické údaje modelu 438:

Motor: řadový čtyřválcový čtyřtakt, vzduchem chlazený
Válce: ze šedé litiny, lité po dvou
Vrtání: Ø 69.5 mm
Zdvih: 82,5 mm
Obsah: 1.265 ccm
Ventilový rozvod: IOE (výfukové ventily zespodu, sací nad nimi)
Mazání: cirkulační tlakové, s kontrolním tlakoměrem
Zapalování: šestivoltové, bateriové, s cívkou a rozdělovačem
Elektrická výzbroj: baterie 6 V / 29 Ah, dynamo Auto–Lite, el. houkačka
Osvětlení: reflektor s dvouvláknovou žárovkou, konc. lampa kombinovaná se stoplampou
Objem benzínové nádrže: 15,5 litrů
Objem olejové nádrže: 2,82 litru

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná do bloku s motorem
Řazení: ruční, pákou po pravé straně nádrže
Spojka: vícelamelová, v oleji, ovládaná kolébkovým nožním pedálem
Sekundární převod: válečkovým řetězem

Rám: dvojitý trubkový, natvrdo letovaný do rámových spojek
Přední vidlice: trubková Indian, odpérovaná listovým pérem

Kola: 18" palcová, drátěná, vzájemně vyměnitelná
Pneu: 4,00 - 18 SS (s drátem)

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Rozvor: 1.550 mm
Váha: 240 kg
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:
Retušovaný snímek motoru z prospektu.
INDIAN 4, model 438 - vyobrazení z prospektu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Druhým nejsilnějším strojem programu 1938 byl vidlicový dvouválec Indian Chief, označený buď jako model 338 B (s bateriovým zapalováním), nebo jako model 338 M (s magnetovým zapalováním).
Technické údaje modelu 338 B (338 M):

Motor: vidlicový dvouválcový čtyřtakt, vzduchem chlazený
Vrtání: Ø 82.55 mm
Zdvih: 112,71 mm
Obsah: 1.200 ccm
Válce: ze šedé litiny
Písty: z lehké hliníkové slitiny "Lynite"
Hlavy válců: z lehké hliníkové slitiny, snímatelné
Ventilový rozvod: SV - spodové ventily
Mazání: cirkulační, se suchým karterem, s náplní oleje v nádrži
Zapalování: šestivoltové, bateriové, s cívkou a rozdělovačem (magnetové)
Elektrická výzbroj: baterie 6 V / 29 Ah, dynamo Auto–Lite, el. houkačka
Osvětlení: reflektor s dvouvláknovou žárovkou, konc. lampa kombinovaná se stoplampou
Objem benzínové nádrže: 13 litrů
Objem olejové nádrže: 1,9 litru

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná do bloku s motorem
Převodovka na přání: čtyřrychlostní, nebo pro sidecar se zpátečkou
Řazení: ruční, pákou po pravé straně nádrže
Spojka: vícelamelová, v oleji, ovládaná kolébkovým nožním pedálem
Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x 3/8

Rám: dvojitý trubkový, natvrdo letovaný do rámových spojek
Přední vidlice: trubková Indian, odpérovaná listovým pérem

Kola: 18" palcová, drátěná, vzájemně vyměnitelná
Pneu: 4,00 - 18 SS (s drátem) Firestone nebo Goodyear

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Rozvor: 1.550 mm
Váha: 220 kg
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Strojem tradiční obsahové třídy 750 ccm (45 cu.inch.) byl v roce 1938 dvouválcový Indian Sport Scout, označený buď jako model 638 B (s bateriovým zapalováním), nebo jako model 638 M (s magnetovým zapalováním).
Technické údaje modelu 638 B (638 M):

Motor: vidlicový dvouválcový čtyřtakt, vzduchem chlazený
Vrtání: Ø 73 mm
Zdvih: 88,9 mm
Obsah: 745 ccm
Válce: ze šedé litiny
Písty: z lehké hliníkové slitiny "Lynite"
Hlavy válců: z lehké hliníkové slitiny, snímatelné
Ventilový rozvod: SV - spodové ventily
Mazání: cirkulační, se suchým karterem, s náplní oleje v nádrži
Zapalování: šestivoltové, bateriové, s cívkou a rozdělovačem (magnetové)
Elektrická výzbroj: baterie 6 V / 29 Ah, dynamo Auto–Lite, el. houkačka
Osvětlení: reflektor s dvouvláknovou žárovkou, konc. lampa kombinovaná se stoplampou
Objem benzínové nádrže: 13 litrů
Objem olejové nádrže: 1,9 litru

Primární převod: řetězem Triplex v olejové lázni
Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná do bloku s motorem
Převodovka na přání: čtyřrychlostní, nebo pro sidecar se zpátečkou
Řazení: ruční, pákou po pravé straně nádrže
Spojka: vícelamelová, v oleji, ovládaná kolébkovým nožním pedálem
Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x 3/8

Rám: trubkový, jednoduchý, natvrdo letovaný do rámových spojek
Přední vidlice: paralelogramová, odpérovaná centrálním spirálovým pérem
Tlumič pérování: třecí, stavitelný
Tlumič řízení: třecí, stavitelný

Kola: 18" palcová, drátěná, vzájemně vyměnitelná
Pneu: 4,00 - 18 SS (s drátem) Firestone nebo Goodyear

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Rozvor: 1.410 mm
Váha: 200 kg
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:
45_Sport-Scout_udaje
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nejlehčím strojem výrobního programu byl v roce 1938 dvouválcový Indian Junior Scout, který měl označení 538 a byl standadně vybaven bateriovým zapalováním.
Zapalování magnetové bylo u tohoto stroje výhradně jen na zvláštní objednávku a samozřejmě za příplatek.
Jako pouhá, byť dvouválcová, pětistovka platil v Americe tento stroj za malý, spíš za hračku pro kluky nebo mladé dámy než opravdový motocykl. To je ostatně zřejmé i z tohoto reklamního snímku z prospektu, kde je vyobrazen s mladíkem a velmi mladou slečnou.
Technické údaje modelu 538

Motor: vzduchem chlazený vidlicový dvouválec v úhlu 42°
Vrtání: Ø 63,5 mm
Zdvih: 77,78 mm
Obsah: 498 ccm
Hlavy válců: snímatelné
Písty: z lehkého kovu "Lynite"
Hlavní ložiska: válečková
Mazání: oběžné, se suchým karterem

Spojka: vícelamelová v olejové lázni
Primární převod: dvojitým řetězem s napínákem, v olejové lázni
Převodovka: třírychlostní, ručně řazená
Sekundární převod: válečkovým řetězem, rozměru 5/8“ x ¼“

Rám: trubkový, jednoduchý
Přední vidlice: Indian trubková, paralelogramová, s centrálním spirálovým pérem
Mazání: Alemitové mazničky na všech potřebných místech
Rozvor: 1 340 mm
Kola: drátová, vzájemně výměnná, s prohloubenými ráfky SS 18“
Pneumatiky: 3,30 – 18 SS (Firestone nebo Goodyear)
Brzdy: vnitřní, bubnové čelisťové na obou kolech
Zapalování: bateriové 6 V (magnetové Splitdorf za příplatek, pouze na objednávku)
Baterie: Willard 6 V / 29 Ah
Dynamo: Auto-Lite s regulací třetím uhlíkem
Osvětlení: reflektor s velkým i tlumeným světlem, zadní lampa kombinovaná se Stop světlem
Výzbroj: ampérmetr, elektrická houkačka, skříňka se soupravou nářadí
Nosič zavazadel: trubkový
Stojany: pro přední i pro zadní kolo, oba sklápěcí
Nádrž: dvojdílná, zakrývající horní rámovou rouru, výpustné kohouty na obou stranách
Obsah benzínu: 9 litrů
Obsah oleje: 1,8 litru

Lakování: rudé (du Pont-Indian de luxe) se zlatými linkami

Váha: 162 kg
538_udaje
Zpracováno podle prospektu z archivu Jihočeského motocyklového musea