![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 JIKOV - karburátory motocyklové ERA - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
16.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid Š - ŠKODA 420 P (Popular) 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 |
|
BÜSSING-NAG nákladní typ 305
Původní článek pro Truck Magazín (prosinec 2010) od Petra Hošťálka.
V roce 1936 se ve 24. vydání německé ročenky „Autotypenbuch“ objevil ve třídě nově vyráběných třiapůltunových vozů nákladní Büssing typ 305.
Jako výrobce byla uváděna firma Büssing-NAG, Vereinigte Nutzkraftwagen A.- G., Braunschweig, Deutschland, což v překladu znamenalo Büssing-NAG, Spojené Nákladní vozy Akc. Spol., Braunschweig, Německo. Už při jeho návrhu prý dostali firemní inženýři za základní podmínku nejen vysokou užitnou hodnotu a vysoký výkon, ale spolu s tím i zachování co nejvyšší hospodárnosti v provozu. Jak označení napovídá, jednalo se o obdobně konstruovaný tříválec, čtyřválec, pětiválec a šestiválec. Všechno to byly mírně dlouhozdvihové vodou chlazené čtyřtakty s ventilovým rozvodem OHV a se stejným vrtáním i zdvihem, Ø110 mm x 130 mm. Třítunový Büssing 305 měl pod svou nápadně dlouhou kapotou pětiválec… Konstrukčně to byl motor předkomůrkový, s nízkými vstřikovacími tlaky, opatřený žhavícími svíčkami a vyznačoval se vysokým, ale zároven velmi elastickým zátahem už od nejnižších otáček. Výrobce tvrdil, že zásluhu na tom má zejména tvar a provedení předkomůrek. Za přednost se považovalo, že předkomůrky bylo možné vymontovat bez nutnosti demontáže hlavy motoru. V přední části bloku byla skříň rozvodů s nehlučnými šikmo ozubenými rozvodovými koly. Ze zadní stěny skříně rozvodů byla na pravé straně poháněna podtlaková pumpa posilovače brzd a vstřikovací čerpadlo Bosch, na levé straně pak dvanáctivoltové dynamo, rovněž značky Bosch, typ GQ 300/12.
Spojka byla suchá, vícelamelová.
Standardní čtyřstupňová převodovka se zpátečkou se montovala typu Prometheus LG 35 s přímým řazením dlouhou pákou uprostřed kabiny, ale na přání mohl mít zákazník také převodovku s rychloběhem, nebo s bočním vývodem pro hydraulickou sklápěčku, pro pohon autojeřábu, pohon hasičského žebříku, nebo pohon pumpy pro stříkačku či kropící vůz. Hnací poloosy se volně točily uvnitř, byly namáhány pouze na krut a v případě poruchy je bylo možné vyměnit pouhým vytažením, zatímco vůz zůstával stát na vlastních kolech. Náprava byla sešroubovaná do "téčka" s masivní rourou, zachycující suvné síly prostřednictvím kulového uložení na příčce rámu. Kardan běžel uvnitř. Rám měl pět plechových příček, šestá, nesoucí váhu zadní partie motoru a převodovky, byla ze silnostěnné roury. Obě nápravy byly konstruované jako pevné, zavěšené na dlouhých poloeliptických listových pérech, přičemž zadní svazky per měly oba konce uložené kluzně. Díky oné rouře, ukotvené na středové příčce rámu, nemusely zachycovat ani síly reakce tahu, ani síly reakce brzdění.
Disková kola, lisovaná z ocelového plechu, továrna Büssing-NAG A.- G. nevyráběla, nakupovala je od specializované německé firmy Hering. Kola měla dělený plochý ráfek se snímacím okrajem a závěrným prstencem a montovaly se na ně pneumatiky 7,50 – 20 Extra, vzadu samozřejmě ve dvojmontáži.
Nožní provozní brzda byla mechanická, ovládaná ocelovými táhly a její účinek zvyšoval podtlakový posilovač systému Bosch-Dewandre. Účinkovala prostřednictvím čelistí na brzdové bubny všech kol. Ruční brzda, provedená jako vnější pásová na výstupu z převodovky, působila pouze na kola zadní nápravy.
O co byl pětiválcový motor Büssingu 305 nadčasově moderní, o to archaičtěji působila uzavřená hranatá kabina pro tříčlennou posádku. Tvořila ji dřevěná kostra a oplechováním a umělou kůží potažená střecha.
Čelní okno s vyklápěcí částí skla před řidičem bylo opatřeno jedním stíračem a ke standardnímu vybavení kabiny patřila i spouštěcí okna na kličku v obou dveřích, zpětné zrcátko a sedadlo s opěradlem čalouněné omyvatelnou koženkou. Pod sedadlem byl prostor pro nářadí a náhradní díly.
Nejobvyklejší nástavbou byl dřevěný valník, usazený na příčných nosnících z tvrdého dřeva. V základní variantě měl sklápěcí postranice i zadní čelo a postranice byly uprostřed propojené napínatelným řetězem.
Varianta číslo dvě byla v podstatě stejná, jen přední čelo valníku bylo po stranách kabiny opatřeno vyklápěcími otvory pro dopravu extrémně dlouhého materiálu. Kabina se v tomto případě dělala užší, vpředu na nárazníku byly přišroubované ocelové držáky na přečnívající konce dopravovaného materiálu a zadní čelo mělo na obou stranách silně dimenzované řetízky, které ho mohly držet ve sklopené vodorovné poloze. Varianta tři byla shodná se základním valníkovým provedení, jen měla navíc odnímatelné oblouky a plachtu. Pokud si zákazník nepřál jinak, dodávaly se valníkové karoserie ve dvoubarevném provedení. Kromě uvedených valníkových provedení se v prospektu nabízela nástavba skříňová, která se dělala vcelku s kabinou pro posádku. Její venkovní opláštění mohlo být buď z plechu, nebo z dřevěných palubek. Zadní stěnu skříňové karoserie tvořily dvoukřídlové vprostřed dělené dveře a na pravém boku obvykle byly ještě jedny, cca 75 cm široké, zamykatelné dveře. Samozřejmě bylo možné si objednat pouze samotný podvozek a na něj si nechat postavit jakoukoliv speciální nástavbu vlastní. Jak typové označení "Trambus" napovídá, jednalo se o bezkapotové provedení, kde řidič měl svoje stanoviště nad přední nápravou. Oproti hranatým vozům nákladním byly autobusy Büssing-NAG naopak velmi moderního vzhledu, zejména vpředu výrazně zaoblené.
Technická data:
Motor: Büssing-NAG Diesel typ LD 5 Počet válců: 5, v řadě Vrtání: Ø 110 mm Zdvih: 130 mm Kompresní poměr: 1 : 17,5 Celkový objem: 6 177 ccm Normální otáčky: 1 800 při 70 km/hod. Výkon na brzdě: 80 ks / 2 000 ot.min. Uspořádání ventilů: visuté, v hlavě, OHV Uložení kliky: 6 kluzných ložisek Písty: z lehké slitiny Čistič oleje: Büssing-NAG Vstřikovací čerpadlo: Bosch Vstřikovací trysky: Bosch Pořadí zapalování: 1-3-5-4-2 Starter: Bosch typ BPD 6/24 Dynamo: Bosch typ GQ 300/12 Baterie: dvě, Varta 6 E, 105 Ah Palivové čerpadlo: pístové Chlazení: Vodní, nucené s pumpou Ventilátor: šestilopatkový, na hřídeli pumpy Spojka: vícelamelová, suchá Převodovka: Prometheus LG 35 Počet rychlostí: 4 + zpátečka Nejvyšší rychlost: 70 km/hod. Řízení: šroubem a maticí, volant na levé straně Poloměr otáčení: 15,8 m Pérování: podélná listová péra Mazání podvozku: tukem, tlakovou maznicí Provozní brzdy: mechanické, posilované systémem Bosch-Dewandre Provedení: čelisťové bubnové na všechna kola Ruční brzda: převodová Provedení: vnější pásová na kotouč za převodovkou Kola: Disková, s děleným ráfkem, upevněná osmi šrouby Výrobek: Hering Pneumatiky: 7,50 – 20 Extra, vzadu dvojmontáž Rozchod vpředu: 1 600 mm Rozchod vzadu: 1 655 mm Rozvor: 4 700 mm Výška rámu: 725 mm při plném zatížení Výška ložné plochy: 1 050 mm při plném zatížení Ložná plocha: 4 000 mm x 2 000 mm Celková délka vozu: 7 000 mm Celková šířka: 2 250 mm Výška přes kabinu: 2 600 mm Světlost (pod zadní osou): 215 mm Váha podvozku: 3 250 kg Nosnost podvozku: 4 500 kg Spotřeba nafty: 26 litrů na 100 km Spotřeba oleje: 1 litr na 100 km
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
|