![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
ŠKODA nákladní typ 404 D
Původní článek pro Truck Magazín (květen 2010) od Petra Hošťálka.
Konstrukčně byl velmi příbuzný typům 304 a 504, ale s tím rozdílem, že jako vůbec první náklaďák v historii firmy Škoda dostal vznětový naftový motor. Továrna tím zareagovala na celosvětový trend, kterým se začaly prosazovat dieselové motory v těžké nákladní dopravě. Skládaný klikový hřídel měl jednotlivé sekce sešroubované a byl uložen ve válečkových ložiskách velkého průměru. Ventilový rozvod byl OHV, tedy se svislými ventily v hlavě motoru, ovládanými přes vahadla dlouhými tyčkami od vačky, uložené v horní levé části odlitku klikové skříně. V hlavách byly vložené kulovité předkomůrky, přitažené převlečnými maticemi. Do předkomůrek shora ústily vstřiky, ve spodní části do nich čněly pracovní konce šikmo uložených žhavicích svíček. Ventilový rozvod byl OHV. Paralelní visuté ventily v hlavách válců byly ovládané prostřednictvím vahadel a dlouhých tyček od vačkového hřídele, uloženého vlevo ve vrchní části odlitku motorové skříně. Vůz měl zásadně ocelové disky s dělenými ráfky, vozy starších sérií používaly vysokotlaké pneumatiky rozměru 34 x 7 SS, později se začaly montovat pneumatiky 9,00 – 20.
Převodovka byla sešroubovaná do jednoho bloku s motorem, řadila se přímou pákou uprostřed kabiny. Spojku měly všechny verze vozů 404 D suchou, vícelamelovou, ale převodová skříň měla nejdřív jen čtyři rychlosti a zpátečku, později se začaly montovat skříně pětistupňové.
|