|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP SIDECARY - přehled výrobců 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
GAZ nákladní AA
Původní článek pro Truck Magazin č.5 / 2009 od Petra Hošťálka
Nákladní Gazík – detroitský levoboček
Nejrozšířenější předválečný nákladní vůz v SSSR byl Gaz typ AA. Vycházel z osobního automobilu Gaz A, vyráběného v Gorkém, městě vzdáleném něco přes 400 kilometrů od Moskvy, a značka GAZ znamenala „Gorkovskij Avtomobilnij Zavod“. Ani osobní, ani nákladní verze ovšem nebyly vlastní sovětské konstrukce. Ve skutečnosti to byly vozy vyráběné podle licence Ford.
Když v první polovině roku 1927 skončila výroba legendární „plechové Lízinky“, známé jako Ford T, začal z výrobního pásu detroitské automobilky sjíždět vůz nové generace, který dostal název Ford A.
1928 Od osobního vozu odvozená nákladní verze pak dostala označení Ford AA, která v první sérii ještě měla drátěná kola s pevně vařenými dráty.
První "námluvy" s Fordem se odehrály už v roce 1928 a v Evropě se to neutajilo, viz tento výstřižek z jihočeského tisku v roce 1929. Tehdy Ford uvažoval o spolupráci s moskevskou automobilkou "AMO", vyrábějící lehké nákladní vozy podle italské licence Fiat 15 ter.
Následně ale sovětská vláda koupila od Forda licenci na osobní i nákladní provedení s tím, že Američané pomohou v Nižním Novgorodu postavit a rozjet zcela novou velkokapacitní továrnu na jejich výrobu.
NAZ
První vozy se montovaly z dílů dovezených z USA. Nesly na chladiči název NAZ (podle města Nižnij Novgorod) a továrna se jmenovala Nižnenovgorodskij Avtomobilnyj Zavod. Snímek není příliš kvalitní, i tak je ale na masce chladiče dobře rozeznatelný bíle obtažený nápis HA3 azbukou, což v přepisu do latinky znamená NAZ. GAZ V roce 1926 měl Nižnij Novgorod asi 250.000 obyvatel, jejichž počet se s rozvojem nové automobilky postupně zvýšil skoro na 350.000. V roce 1931 bylo město přejmenováno na Gorkij a tím se změnil název továrny na GAZ - Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod.
Rusové se, co do techniky, v USA inspirovali odjakživa. Vzorem pro jejich první pásové traktory se stal Caterpillar, první pokusné motocykly iževské motocyklové továrny měly agregáty nápadně podobné Harleyi a Indianu, tak ani nepřekvapuje, že vzorem pro sériovou výrobu ruských automobilů se stal právě Ford. Ve srovnání s ostatními americkými výrobci se Henry Ford od začátku orientoval na jednoduché, ale robustní vozy pro každého. Vozy nejen do ulic měst, nýbrž i do těžkých podmínek amerického venkova. A to bylo přesně to, co Rusko potřebovalo. Konec konců americký venkov třicátých let se od rozlehlých venkovských oblastí Sovětského svazu zas tak moc nelišil…
První provedení motoru mělo vrtání 3 a 7/8 palce, zdvih 4 a ¼ palce a výkon 40 koní. Vozy tohoto typu měly menší chladič. Zhruba po dvou letech výroby, stejně jako u forda, byl motor inovován, výkon stoupl na 50 koní a vozy dostaly chladič větší a vyšší. S tím souvisela i odlišná kapota a podle ní pozměněný, modernizovaný, tvar přední stěny kabiny.
Zvláštností Gazíků (i Fordů) byl zcela specifický hlas motoru, daný odlišným pořadím zapalování. Zatímco naprostá většina řadových čtyřválcových motorů na celém světě zapaluje v pořadí 1-3-4-2, tady bylo pořadí zapalování 1-2-4-3 a to je rozdíl uchem snadno rozlišitelný. Tohoto pořadí zapalování se pak sovětští konstruktéři drželi ještě i u poválečné limuzíny Gaz M 20 – Poběda a také u všech modifikací u nás dobře známých vojenských gazíků Gaz 69.
Technické údaje nákladních vozů GAZ AA:
Motor: řadový čtyřtaktní čtyřválec 1928 Vrtání: Ø 98,5 mm Zdvih: 108 mm Objem: 3.285 ccm (stanovený daňový objem 3.236 ccm) Kompresní poměr: 1 : 4,25 Výkon: 40 ks (29,5 kW) při 2.800 ot./min. Vrtání: Ø 98,5 mm Zdvih: 108 mm Objem: 3.285 ccm (stanovený daňový objem 3.236 ccm) Výkon: 50 ks (36,77 kW) při 2.800 ot./min. Blok motoru: litinový, vcelku se svrškem klikové skříně Hlava motoru: litinová snímací Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily bez seřizování) Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením Mazání: kombinované tlakové s naběračkami ojnic Olejové čerpadlo: zubové Náplň oleje: v olejové vaně motoru Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem Karburátor: systém Ford, vertikální, se 4 tryskami a sytičem Doprava paliva: samospádem Zapalování: 6 Volt, bateriové s rozdělovačem a cívkou Baterie: 6V/80 Ah Dynamo: 6 Volt, tříuhlíkové s odpojovačem Starter: 6 Volt, s odstředivě zasouvaným pastorkem Spojka: jednolamelová suchá Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: kardanem uvnitř suvné roury Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým soukolím a diferenciálem Převod: 1 : 5,14 (na přání pomalý 1 : 6,6) Rám: nýtovaný z ocelových profilů Řízení: šnekové, vlevo Zámek řízení: spojený se skříňkou zapalování Přední náprava: pevná, kovaná, ukotvená kulovým čepem Přední pérování: příčným listovým pérem z Fordovy chrom-niklové oceli Šíře pérových listů vpředu: 57,2 mm Zadní náprava: hnací, pevná, sešroubovaná v celek s opěrnou rourou Zadní pérování: konci poloeliptických, vprostřed uložených per (Cantilever) Šíře pérových listů vzadu: 63,5 mm Nožní brzda: čelisťová mechanická na všechna kola Ruční brzda: zcela oddělená, čelisťová mechanická na zadní kola Počet a průměr brzdových bubnů: 6, Ø 355 mm Kola: 20“ palcová disková, upevněná 5-ti maticemi Ráfky: 20“ ploché s děleným okrajem Pneumatiky: 6,00 – 20“ vzadu ve dvojmontáži Rozvor: 3.340 mm Rozchod vpředu: Rozchod vzadu: Celková délka: 5.335 mm Šířka: 2.030 mm Výška (přes kabinu): 1.870 mm Světlost: 200 mm Pohotovostní váha vozu: 1.800 kg Celková váha: 3.300 kg Nosnost: 1½ tuny Spotřeba benzínu na 100 km: 19,5 litru Nádrž: 47 litrů, za motorem, v přechodovém dílu (prsou) kabiny
Skládání dvou nákladních gazíků typu AA z železničního vagónu na nádražní vlečce v Čeljabinsku. V tomto případě šlo o první typ, ještě s malým chladičem podle Fordu model 1928 a tyto dva vozy byly určené pro staveniště připravované továrny na výrobu pásových traktorů ČTZ (Čeljabinskij traktornyj zavod).
Snímek je přefotografován Petrem Hošťálkem z vitriny Čeljabinského traktorového musea v roce 2005.
Gaz AA se od americké předlohy dal poznat snad jen podle nepatrně zjednodušeného rámečku chladiče. Jinak, stejně jako jeho vzor, to byl třiapůllitrový spodový benzínový čtyřválec, nejdřív s třírychlostní, později se čtyřrychlostní převodovkou. Obě nápravy byly pevné, přední s příčným listovým perem a trojúhelníkovou vzpěrou, zadní odpérovaná dvojicí podélných listových per systému Cantilever. To znamenalo, že poloeliptická listová pera byla k podélníkům lisovaného rámu upevněna za středy a přední konce a nápravu nesly volné zadní konce per. Tento způsob zavěšení zadní nápravy a délka rámu byly jediné dvě zásadní věci, kterými se náklaďák lišil od osobního provedení. Motor i celá přední část vozu zůstávaly stejné.
Zatím, co americký originál měl na chladiči nádherný tmavomodře smaltovaný odznak Ford s chromovanými konturami, ruská kopie si musela vystačit s jednoduchým odlitkem. Tvar písmen GAZ se ovšem stylu nápisu Ford velmi podobal...
Málokdo ale ví, že první vyráběné vozy se jmenovaly NAZ. Jejich výroba totiž začala už v roce 1930, kdy se město Gorkij ještě jmenovalo Nižnij Novgorod a továrna Nižně-Novgorodskij Avtomobilnyj Zavod.
Po krátkém počátečním období výroby, kdy ještě nákladní i osobní verze měly po vzoru Ford drátěná devatenáctipalcová kola, byl nákladní Gaz AA překonstruován na podstatně dimenzovanější a tudíž únosnější dvacetipalcové plechové disky. Zároveň s tím dostal na zadní nápravě dvojmontáž. Zajímavostí je, že tyto plechové disky se pak používaly i u ruských lehkých děl, nejrůznějších přívěsů a další kolové techniky, vyráběné v SSSR ještě dlouho do poválečných padesátých let.
Také na tomto snímku má Gaz AA německou posádku a v důsledku toho připojený vlek se čtyřmi německými útočnými čluny.
Sanitní provedení - opět v nepravých rukou německého Wehrmachtu. Vůz je dovybaven německými elektrickými rozmrazovači předních oken.
Na podvozku GAZ AA se stavěl i autobus, který měl typové označení GAZ 03-30.
Vyobrazení je z poštovní známky o hodnotě 3 kopějky, vydané Poštou SSSR v sérii sovětských historických vozů.
Poslední válečné provedení se zjednodušenými předními blatníky a jediným reflektorem. Hodně nekvalitní snímek je z roku 1947, kdy je „gazík“, teď už patřící nově zformované československé armádě, zachycen při rozvozu časopisu Naše Vojsko.
Ruskými vojáky před postupujícím Wehrmachtem opuštěné nákladní vozy Gaz AA.
Fotografie získaná od Wolfganga Bumbergera.
Z východní fronty: nákladní ruský Gaz AA předválečného provedení, ukořistěný a používaný jednotkou Wehrmachtu.
Fotografie od Wolfganga Bumbergera.
V muzeu přístavu Oděsa je možné spatřit tento archivní snímek z bojů o město za druhé světové války.
Na nepříliš kvalitní fotografii je zachycen nákladní Gaz AA, ještě s civilními blatníky.
V této podobě se dostal nákladní vůz GAZ typ AA v provedení 1932 do série poštovních známek s motivy sovětských veteránů, vydaných poštou SSSR.
Za ukrajinským městem Stryj je možné vidět tento pomník s nákladním vozem Gaz AA.
Foto: Hošťálek 2012 |