|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BMW - motocykl typ R 47Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926.
Technické údaje BMW R 47
Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec Typ: M 51 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 494 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,8 Maximální brzděný výkon: 18 ks při 4.000 ot./min. Daňový výkon: 1,9 Steuer-PS Výkon dle A.D.A.C.-formule: 3,76 ks Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Válce: ze šedé litiny Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily Klikový hřídel: lisovaný Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele Náplň oleje: 2 litry Karburátor: dvoušoupátkový register BMW Elektrická výzbroj základní: zapalovací magnet Bosch FF2 levotočivý Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch C2 levotočivý Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch D2L (6V/30W) levotočivý Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól Svíčky: Bosch W 175 Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu) Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem Typ: G 44 Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 2,5 2. rychlost - 1 : 1,6 3. rychlost - 1 : 1,1 Sekundární převod: hřídelem Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 (sólo) Celkové převody sólo: 1. rychlost - 1 : 10,96 2. rychlost - 1 : 6,57 3. rychlost - 1 : 4,7 Celkové převody side: 1. rychlost - 1 : 14,25 2. rychlost - 1 : 8,58 3. rychlost - 1 : 6,12 Kola: 27“, drátová Ráfky: CC 1 Pneumatiky: falcové 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3“ vysokotlaké Kola alternativně: 19“, drátová Ráfky: 19“ Pneumatiky: 3,00 – 19 Rám: trubkový uzavřený dvojitý Typ: R 47 Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky Pérování: listovým pérem s proti-listem Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per Stupačky: široké podlážky, přiléhající k motoru Stojan: trubkový centrální (přední stojan na přání) Nosič: trubkový, nad zadním kolem, použitelný pro tandem Přední brzda: čelisťová vnitřní, půlbubnová Ovládání: ruční páčkou a bowdenem Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele Ovládání: patou na pákový mechanismus Výbava: Osvětlení: na přání Houkačka: na přání Tandemové sedlo: na přání (výrobek BMW) Tachometr: standardně montovaný v nádrži Tlumič předního pérování: na přání Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.410 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: 720 mm Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg transportní váha v dřevěném latění: 190 kg transportní váha pro námořní přepravu: 270 kg Objem nádrže: 14 litrů Spotřeba: 4 – 5 litrů / 100 km Spotřeba oleje: 0,2 – 0,3 / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod. Údaje se sidecarem: Celkové převody: 1. rychlost - 1 : 14,25 2. rychlost - 1 : 8,55 3. rychlost - 1 : 6,12 Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,7 (pro sidecar) Rozchod: cca 110 mm Pneumatika sidecaru: 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaká) Dovolené zatížení sidecaru: 80 kg Váha sidecaru: cca 62 kg
Základní provedení
bylo bez osvětlení, jen se zapalovacím magnetem, protože před rokem 1929 ještě v Německu nebyla povinnost mít motorové vozidlo vybavené osvětlením, pokud s ním majitel nejezdil v noci. Osvětlovací soupravu (Bosch 6 Volt) firma nabízela pouze za příplatek.
Firma Bosch doporučovala pro stroje BMW v letech 1927 - 1929 za příplatek toto kompletní elektrické vybavení, sestávající z kombinovaného dynamomagnetu Bosch D2B s vestavěným regulátorem proudu, akumulátorové baterie, předního reflektoru s parkovacím, hlavním a tlumeným světlem (kastrol), houkačky a zadní koncové lampičky.
Motocykl BMW R 47, použitý pro toto informativní schema firmy Bosch, je staršího provedení, ještě s falcovými ráfky a pneumatikami se záhybem.
Motor a převodovka
byly sešroubovány do jednoho celku, upevněného v rámu dvojicí dlouhých, karterem procházejících, svorníků. Byl to mistrovský kus konstruktérského myšlení a práce, dokonalý, ale současně i jednoduchý. Před soudobými konkurenčními konstrukcemi byl vývojově tak o deset let vpředu.
Písty
Motor měl písty, o nichž se v instrukční knížce psalo: Aby byla váha střídavě se pohybujících hmot co nejmenší, jsou písty dle dlouholetých zkušeností vyrobeny z legované hliníkové slitiny. Písty měly kvůli vyšší kompresi bombírovaná (vypouklá) dna s vybráním pro ventily. Byly osazeny v horní partii dvěma těsnícími kroužky a při dolním okraji kroužkem stíracím, přičemž mezi nimi byl plášť pístu opatřen čtyřmi mělkými zápichy. V případě nasazení stroje do závodů firma doporučovala kvůli vydatnějšímu mazání válců stírací kroužky demontovat.
Tovární snímek znázorňující montáž (demontáž) rotačního šoupátka odvzdušnění klikové skříně, které bylo unášeno rozvodovým kolem vačkového hřídele.
Z fotografie je zřejmé, že šlo o motocykl bez elektrického osvětlení, osazený pouze zapalovacím magnetem (Bosch FF 2).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dobové fotografie:
Snímky z roku 1960
Ještě v roce 1960 bylo možné, i když už zřídka, potkat motocykl z roku 1927 v normálním provozu na silnici. Na fotografii je Petr Kadaník z Liberce, který tento motocykl BMW R 47 koupil již v předělané podobě, s přední vidlicí z Jawy kývačky, předním kolem z Jawy péráka a výfukovými tlumiči z Jawy 500 OHC. Původní podrámová nádrž byla "dotvořena" navařeným plechovým krytem, aby dostala modernější tvar a montáž dvojsedla byla v té době samozřejmostí. Přes své stáří to byl motocykl nejen spolehlivý, ale i poměrně rychlý. Dvěstěpadesátkám kývačkám ukazoval záda kdy chtěl a třistapadesátkám v pohodě stačil...
Jezdit na obstarožním stroji z roku 1927 ovšem znamenalo i spravovat. Ne vždy bylo kde - takhle vypadala demontáž a odborná repase agregátu půllitra BMW na schůdkách zahrádky Kadaníkových rodičů v Liberci, Purkyňově ulici.
Kadaníkův motocykl - dnes exponát Jihočeského motocyklového musea - klikni zde:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snímek také z roku 1960
S podobně předělaným strojem BMW R 47 jezdil tehdy, rovněž v Liberci, Petr Hošťálek (autor těchto stránek). I on koupil motocykl už s přední vidlicí z kývačky a kolem z péráka. Nádrž byla z novějšího typu BMW R 11, podle kterého byla i opticky upravená partie rámu u krku řízení navařenými plechy. Také tento stroj měl tlumiče výfuků z Jawy 500 OHC a pozoruhodně montované nářaďové kastlíky z péráka. Hošťálek a Kadaník byli kamarádi. Bavoráky si považovali a na těchto strojích absolvovali řadu společných výletů. Fotografie pořízená Petrem Kadaníkem je z libereckého stadionu.
Petr Hošťálek při seřizování zadní brzdy - podzim 1960 na dvorku liberecké vilky Kadaníkových rodičů (foto Petr Kadaník).
Tato barevná fotografie je dnešní podoba Hošťálkova motocyklu, perfektně zrestaurovaného současným majitelem Dr. Ing. Miloněm Dvořákem z VCC České Budějovice - více o renovaci můžete najít na osobních stránkách Miloně Dvořáka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |