JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW - motocykl typ R 47


BMW R47 se zapalováním magnetem a ještě falcovými pneumatikami na vyobrazení zleva z příručky, dodávané se strojem. Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926.
Technické údaje BMW R 47

Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec
Typ: M 51
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 494 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,8
Maximální brzděný výkon: 18 ks při 4.000 ot./min.
Daňový výkon: 1,9 Steuer-PS
Výkon dle A.D.A.C.-formule: 3,76 ks
Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Válce: ze šedé litiny
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily
Klikový hřídel: lisovaný
Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé
Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru
Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele
Náplň oleje: 2 litry
Karburátor: dvoušoupátkový register BMW
Elektrická výzbroj základní: zapalovací magnet Bosch FF2 levotočivý
Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch C2 levotočivý
Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch D2L (6V/30W) levotočivý
Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól
Svíčky: Bosch W 175

Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu)
Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem
Typ: G 44
Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 : 2,5
2. rychlost - 1 : 1,6
3. rychlost - 1 : 1,1

Sekundární převod: hřídelem
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 (sólo)

Celkové převody sólo:
1. rychlost - 1 : 10,96
2. rychlost - 1 : 6,57
3. rychlost - 1 : 4,7

Celkové převody side:
1. rychlost - 1 : 14,25
2. rychlost - 1 : 8,58
3. rychlost - 1 : 6,12

Kola: 27“, drátová
Ráfky: CC 1
Pneumatiky: falcové 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3“ vysokotlaké

Kola alternativně: 19“, drátová
Ráfky: 19“
Pneumatiky: 3,00 – 19

Rám: trubkový uzavřený dvojitý
Typ: R 47
Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky
Pérování: listovým pérem s proti-listem
Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per
Stupačky: široké podlážky, přiléhající k motoru
Stojan: trubkový centrální (přední stojan na přání)
Nosič: trubkový, nad zadním kolem, použitelný pro tandem

Přední brzda: čelisťová vnitřní, půlbubnová
Ovládání: ruční páčkou a bowdenem
Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele
Ovládání: patou na pákový mechanismus

Výbava:
Osvětlení: na přání
Houkačka: na přání
Tandemové sedlo: na přání (výrobek BMW)
Tachometr: standardně montovaný v nádrži
Tlumič předního pérování: na přání

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.410 mm
Světlost:
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg

transportní váha v dřevěném latění: 190 kg
transportní váha pro námořní přepravu: 270 kg

Objem nádrže: 14 litrů
Spotřeba: 4 – 5 litrů / 100 km
Spotřeba oleje: 0,2 – 0,3 / 100 km
Max. rychlost: 110 km/hod.

Údaje se sidecarem:
Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 14,25
2. rychlost - 1 : 8,55
3. rychlost - 1 : 6,12
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,7 (pro sidecar)

Rozchod: cca 110 mm
Pneumatika sidecaru: 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaká)
Dovolené zatížení sidecaru: 80 kg
Váha sidecaru: cca 62 kg
BMW R47 se zapalováním magnetem a ještě falcovými pneumatikami na vyobrazení zprava z příručky, dodávané se strojem. Základní provedení
bylo bez osvětlení, jen se zapalovacím magnetem, protože před rokem 1929 ještě v Německu nebyla povinnost mít motorové vozidlo vybavené osvětlením, pokud s ním majitel nejezdil v noci.
Osvětlovací soupravu (Bosch 6 Volt) firma nabízela pouze za příplatek.
Souprava Bosch namontovaná na motocyklu BMW R47. Firma Bosch pro toto vyobrazení z nádrže odretušovala znak BMW... Firma Bosch doporučovala pro stroje BMW v letech 1927 - 1929 za příplatek toto kompletní elektrické vybavení, sestávající z kombinovaného dynamomagnetu Bosch D2B s vestavěným regulátorem proudu, akumulátorové baterie, předního reflektoru s parkovacím, hlavním a tlumeným světlem (kastrol), houkačky a zadní koncové lampičky.
Motocykl BMW R 47, použitý pro toto informativní schema firmy Bosch, je staršího provedení, ještě s falcovými ráfky a pneumatikami se záhybem.
Motor a převodovka
byly sešroubovány do jednoho celku, upevněného v rámu dvojicí dlouhých, karterem procházejících, svorníků. Byl to mistrovský kus konstruktérského myšlení a práce, dokonalý, ale současně i jednoduchý. Před soudobými konkurenčními konstrukcemi byl vývojově tak o deset let vpředu.
Písty
Motor měl písty, o nichž se v instrukční knížce psalo:
Aby byla váha střídavě se pohybujících hmot co nejmenší, jsou písty dle dlouholetých zkušeností vyrobeny z legované hliníkové slitiny.
Písty měly kvůli vyšší kompresi bombírovaná (vypouklá) dna s vybráním pro ventily. Byly osazeny v horní partii dvěma těsnícími kroužky a při dolním okraji kroužkem stíracím, přičemž mezi nimi byl plášť pístu opatřen čtyřmi mělkými zápichy.
V případě nasazení stroje do závodů firma doporučovala kvůli vydatnějšímu mazání válců stírací kroužky demontovat.
Tovární snímek znázorňující montáž (demontáž) rotačního šoupátka odvzdušnění klikové skříně, které bylo unášeno rozvodovým kolem vačkového hřídele.

Z fotografie je zřejmé, že šlo o motocykl bez elektrického osvětlení, osazený pouze zapalovacím magnetem (Bosch FF 2).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobové fotografie:
foto Hošťálek (1960) Snímky z roku 1960

Ještě v roce 1960 bylo možné, i když už zřídka, potkat motocykl z roku 1927 v normálním provozu na silnici.
Na fotografii je Petr Kadaník z Liberce, který tento motocykl BMW R 47 koupil již v předělané podobě, s přední vidlicí z Jawy kývačky, předním kolem z Jawy péráka a výfukovými tlumiči z Jawy 500 OHC. Původní podrámová nádrž byla "dotvořena" navařeným plechovým krytem, aby dostala modernější tvar a montáž dvojsedla byla v té době samozřejmostí.
Přes své stáří to byl motocykl nejen spolehlivý, ale i poměrně rychlý. Dvěstěpadesátkám kývačkám ukazoval záda kdy chtěl a třistapadesátkám v pohodě stačil...
foto Hošťálek foto Hošťálek Jezdit na obstarožním stroji z roku 1927 ovšem znamenalo i spravovat. Ne vždy bylo kde - takhle vypadala demontáž a odborná repase agregátu půllitra BMW na schůdkách zahrádky Kadaníkových rodičů v Liberci, Purkyňově ulici.
foto Hošťálek
Kadaníkův motocykl - dnes exponát Jihočeského motocyklového musea - klikni zde:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto Petr Kadaník Snímek také z roku 1960

S podobně předělaným strojem BMW R 47 jezdil tehdy, rovněž v Liberci, Petr Hošťálek (autor těchto stránek). I on koupil motocykl už s přední vidlicí z kývačky a kolem z péráka. Nádrž byla z novějšího typu BMW R 11, podle kterého byla i opticky upravená partie rámu u krku řízení navařenými plechy. Také tento stroj měl tlumiče výfuků z Jawy 500 OHC a pozoruhodně montované nářaďové kastlíky z péráka. Hošťálek a Kadaník byli kamarádi. Bavoráky si považovali a na těchto strojích absolvovali řadu společných výletů. Fotografie pořízená Petrem Kadaníkem je z libereckého stadionu.
Petr Hošťálek při seřizování zadní brzdy - podzim 1960 na dvorku liberecké vilky Kadaníkových rodičů (foto Petr Kadaník).
foto Petr Hošťálek (2021)
Tato barevná fotografie je dnešní podoba Hošťálkova motocyklu, perfektně zrestaurovaného současným majitelem Dr. Ing. Miloněm Dvořákem z VCC České Budějovice - více o renovaci můžete najít na osobních stránkách Miloně Dvořáka.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------