|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION závodní silniční - 1960 AERO - sidecary PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 TAP - sidecary Tlustoš Kbely OGAR 350 (Jawa) - 1948 |
|
HURIKAN Special 250 - Rychlík z jižních Čech
Původní článek pro České motocyklové noviny č.23 (červen 2011) od Petra Hošťálka.
Ano, tomuhle silničnímu okruhovému Hurikanu se opravdu říkalo rychlík!
Jeho tvůrcem (i tvůrcem všech ostatních asi šesti Hurikanů) byl Vladislav Vlk, jeden z našich nejúspěšnějších a nejpopulárnějších závodních jezdců před druhou světovou válkou, který kraloval třídě do 250 ccm. Původně závodil na Ogarech a byl tak dobrý, že v roce 1937 byl za své mimořádné jezdecké výkony vyhodnocen jako druhý nejlepší čs. motocyklový závodník, hned za Antonínem Vitvarem, továrním jezdcem Jawy. To samozřejmě nemohlo ujít pozornosti ing. Františka Janečka, majitele továrny Jawa. Vlk jezdil za konkurenci, jeho Jawy nepříjemně proháněl a tak nejlepším způsobem, jak se tak nebezpečného soupeře zbavit, bylo přetáhnout ho na svou stranu. Udělal mu tedy nabídku a Vlk přijal. Jenže po jediné sezóně v závodním týmu Jawy přišla válka a s ní konec závodění i naděje na slibnou závodní kariéru…
Vladislav (nebo spíš Slávek, jak mu kamarádi říkali) tedy z Jawy odešel, nastoupil v pražském podniku Eta, kde se dělala jemná mechanika a fotoaparáty a ve volném čase začal ve své garáži Na Zelené lišce, za továrnou Ogar, dávat dohromady prvního Hurikana. Musel si vystačit se šlapacím soustruhem a autogenem s vyvíječem acetylenu – byla válka a nejhorší bylo sehnat kus pořádného materiálu.
Ve Slávkově garáži se scházela celá plejáda tehdejších závodníků. Chodil tam Juhan, Lucák, ing. Jája Hausmann, Hugo Rosák i Jarda Simandl a kolem rozpracovaného Hurikana se kecalo a radilo. Kromě téhle party měl Vlk kamaráda Františka Dvořáka v Čestlicích, který měl za sebou leteckou průmyslovou školu a zkušenosti z doby, kdy dělal mechanika Paštikovi tehdy závodícímu na BSA. Dvořák, ještě spolu s dalším konstruktérem O. Topolem, Vlkovy nápady „učesával“ a přetvářel do podoby použitelných technických výkresů, podle kterých se pak dělalo...
Více na stránkách ČMN...
|