|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 ČZ 150 c - 1951 AERO - MINOR STADION závodní silniční - 1960 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BD sidecary
Motocykl BD 500 (konstrukce J. F. Koch) byl vyráběn továrnou
Breitfeld - Daněk, Praha. Postupně dostal řadu vylepšení a nadále pak byl vyráběn pod označením Praga BD. Výrobce jej na přání dodával s levostranným sidecarem vlastní výroby, jehož karoserie byla značně podobná karoserii sidecarů Harley-Davidson. Vyobrazený sidecar modelu 1928 je jedno z nejstarších provedení, kde blatník kola byl ještě upevněn na rámu sidecaru. Karoserie sidecaru je zavěšena na prohnutých nosnících, takže je značně níž, nežli karoserie sidecarů o rok novějšího provedení. Také rám i připojení jsou odlišné od pozdějších typů sidecarů BD. Kolo tohoto sidecaru nebylo záměnné s koly motocyklu a tudíž sidecar nebyl vybaven reservou. Odlišné jsou i čalounění, provedení sedačky a loketních opěrek pro pasažéra sidecaru.
Reklama z dobového tisku, pocházející pravděpodobně z roku 1928.
V roce 1928 továrna v reklamním prospektu uváděla:
NEJVYŠŠÍ MOŽNÉ UZNÁNÍ jest zakázka: 30 sidecarů pro čs. četnictvo, kde budou motocykly užívány se sidecarem a zatížené 3 osobami a psem, 40 motocyklů pro čs. vojsko, 10 dvousedadlových motocyklových drožek pro celodenní službu v Praze, 6 dopravních sidecarů pro tiskárnu Melantrich. Vedle toho bylo dodáno množství strojů soukromým jezdcům, kteří jsou plně spokojeni jak výkonem a stabilitou, tak i jich spolehlivostí a trvanlivostí.
Popis vyobrazeného sidecaru BD model 1929 z továrního prospektu:
Jest trojúhelníkového tvaru z ocelových, lisovaných spojek a trubek z prvotřídního materiálu, připevněné dvěma kulovými klouby a listovým opěrným pérem, čímž veškerá namáhání, vznikající od nárazů kola, jsou účinně tlumena, takže jízda i na velmi špatných cestách jest neporovnatelně lepší, než u konstrukcí s tuhým připojením. Karoserie nesena jest dvěma půleliptickými listovými péry a blatník sidecarového kola jest její součástí. Na zádi této karoserie připevněno jest reservní kolo, vzájemně vyměnitelné s koly motocyklu i sidecaru. Váha sidecaru jest 100 kg i s reservním kolem. Poznámka autora článku: Stojí za povšimnutí, že továrna v popisu sice uváděla, že sidecar je připojen k motocyklu listovým opěrným pérem, ale na fotografii je zcela jasně zřetelná vzpěra pevná, trubková, tedy nikoliv ono opěrné listové péro... |