|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 22 - 1962 (exportní) JAWA 500 OHC model 15 - 1953 SIDECARY - přehled výrobců
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
GOLEM - Sesselrad
Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen AG., Zschopau, Sachsen - Deutschland, firma známá v následujícíh letech jako DKW.
Sesselrad (motorové křeslo) byl jeden z počátečních pokusů o motocykl firmy DKW.
Stroj na malých kolech a s příjemně situovaným posazem byl navržen berlínským konstruktérem Ernstem Eichlerem. Ten pro jeho pohon použil jednoválcový ležatý dvoutaktní motor DKW, určený pro jízdní kola. Svým uspořádáním byl tento stroj vlastně předchůdcem mnohem později vznikajících skútrů. Rasmussenova továrna DKW začala tento stroj vyrábět v roce 1921, bezprostředně po návratu J. S. Rasmussena z Ameriky, kde byl inspirován tamním Neracarem.
Motor Golemu měl obsah válce 118 ccm, což stačilo k tomu, aby byl schopen dosáhnout rychlosti až 40 km/hod.
Poměrně slušně odpérovaná přední vidlice a čalouněná sedačka s opěradlem sice zdánlivě nabízely komfortní svezení, ale nebyla to tak úplná pravda. Příliš malá kola totiž zapadala do každé větší díry tehdejších prašných a nepříliš rovných cest. Na fotografii z pravé strany je dobře vidět nezvykle velká, táhlem ovládaná zadní brzda. Přední kolo brzděné nebylo. Stroj na obrázku je doplněn o ochrany nohou.
Golem byl vyráběn v letech 1921-22 a to nejprve přímo v Zschopau, pak v samostatném závodě Eichler & Co. v Berlíně. Nedočkal se příliš velkého prodejního úspěchu. Navzdory promyšlené konstrukci se jej prodalo jen něco kolem 500 kusů.
Technické údaje:
Motor: ležatý dvoutakt Počet válců: 1 Vrtání: Ø 50 mm Zdvih: 60 mm Obsah: 118 ccm Výkon: 1 ks Karburátor: Meco (nebo Adria, Tutu, Variat) Chlazení: náporem vzduchu Převod: přímý, bez spojky, válečkovým řetězem Rám: trubkový Přední vidlice: krátká tlačená kyvná raménka Pérování: centrální spirálovou pružinou Objem nádrže: 2 litry Prázdná váha stroje: 45 kg Nejvyšší rychlost: 40 km/hod. |