JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Jízda za císaře pána v rakouském Bad Ischlu

Původní článek pro České motocyklové noviny ČMN č.43 ze 27. října 2011 od Petra Hošťálka.

Bas Ischl je nevelké rakouské městečko, nacházející se v oblasti známých jezer Traunsee, Attersee a Wolfgangsee. A protože to v dobách rakousko-uherské monarchie bylo oblíbené místo císaře Františka Josefa I., vypsali letos nadšenci z Motor Veteran Clubu Attnag-Puchheim první ročník jízdy Franz-Josefs-Fahrt pro motocykly vyrobené do roku 1929.
Pořadatelé předpokládali, že se přihlásí tak kolem třiceti účastníků. Skutečnost ale byla jiná a překonala veškerá očekávání. V chladném, ale nádherně slunečném říjnovém dopoledni se v lázeňském parku sešlo přes osmdesát strojů!
Mladoboleslavská motocykleta Laurin & Klement z roku 1904 dokazovala, že je dodnes schopná spolehlivé jízdy jak s původním „abrajzem“, tedy nízkonapěťovým odtrhovacím zapalováním bez svíčky, tak i bez karburátoru, jen s přímým nassáváním benzinových par z předehřívané nádrže… A bylo na co se dívat: nejstarší kategorii zastupovaly motocykly Laurin & Klement, Achilles, Indian, Bock & Hollender, Holcroft, Griffon nebo Alcyon...
Bezesporu největší respekt vzbuzoval u soupeřů i u diváků tenhle bavorák – nadčasově podčtvercová sedmsetpadesátka typu R 63 už v roce 1928 měla 28 koní a taky podle toho jela!!! ... zatímco mezi stroji novějšími se to hemžilo anglickou i americkou klasikou, doplněnou několika úchvatnými podrámovými modely BMW z let 1926-1928.
New Hudson 1929 se kterým startoval Michael Paula z Německa. Dopoledne bylo vyhrazeno divákům, kteří si mohli prohlédnout i vyfotografovat všechny zúčastněné stroje, úderem jedné hodiny po poledni pak byla odstartována ukázková jízda na vyhrazené uzavřené trati v centru města. Ale přesto, že pořadatelé nabádali všechny jezdce, že se jedná o jízdu určenou výhradně ukázkovou, pro diváky, dopadlo to samozřejmě jako vždycky, když se na jedné trati sejde víc jak jeden jezdec.
I jazykem si pomáhal do zatáčky jezdec tohohle parádního dvouválcového půllitru James z roku 1914! I jazykem si pomáhal do zatáčky jezdec tohohle parádního dvouválcového půllitru James z roku 1914!
Gernot Schuh na brooklandském modelu New Hudson z roku 1925. Dědci železní i dědci za jejich řidítky se už po prvních dvou zahajovacích kolech začali mydlit, jako za starých časů na Brooklandském oválu, nebo na Salzburgringu!
Ač spodový, jel tenhle New Hudson s typickým brooklandským tlumičem výfuku jak za starých dobrých časů, kdy závodil doopravdy! Urputně zalehlí řezali pravoúhlé zatáčky kolem rohů, jedno, jestli na pláštích falcových, nebo na novějších s drátem v patce a už vůbec jedno, jestli na stroji s motorem spodovým nebo horovým!
Americký řadový čtyřválec Henderson Odpolední program byl věnován společným vyjížďkám po okolí, kdy si každý účastník mohl buď trasu kratší a bez stoupání (to, pokud jel na řemenovém stroji), nebo trasu náročnější, kde své schopnosti předvádělo několik těžkých amerických sidecarů Harley-Davidson, Indian a dokonce i jeden čtyřválcový Henderson.
Museum v nedalekém Altmünsteru. A kdo chtěl, tomu byly otevřené dveře místního musea automobilové, vojenské a letecké techniky, nebo dveře musea bicyklů a motocyklů v nedalekém Altmünsteru. Obojí stálo za podívání…
Řemenový motocykl DKW typ ZM z roku 1925 v původním stavu – za řidítky Miloň Dvořák z Českých Budějovic. No, také jsme měli v Bad Ischlu dvě želízka v ohni.
Na řemenovém motocyklu z dvacátých let reprezentoval Jihočeské motocyklové museum České Budějovice Miloň Dvořák...
Petr Hošťálek sedlal osvědčený řemenový dvouválec NSU z roku 1923, se kterým měsíc předtím absolvoval (jako každý rok) po vlastní ose trať z Českých Budějovic k závodu do vrchu Brno-Soběšice i zpět. ... a na dalším řemenovém stroji, dvouválcovém motocyklu NSU 4 PS z roku 1923 Petr Hošťálek.
startovní listina 1
startovní listina 2
startovní listina 3
startovní listina 4