![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 22 - 1964 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
27.3.2023 T - TATRA T 600 Tatraplan Č - ČZ 125 A Ostatní - Vlaječka "8. Braunbergfahrt 2004" |
|
HURIKAN - "rychlík" - 1949Motocykl vznikl v letech 1947-8 ve vývojové dílně podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde byl Vladislav Vlk vedoucím. Byl to ryze závodní speciál, určený pro rychlostní okruhy a podle toho i vypadal. Při jeho konstrukci bylo v maximální míře použito hliníku. Hliníkové byly přední hydraulicky tlumené teleskopy, benzínová i olejová nádrž, široké brzdové bubny i závodní ráfky Borani (vpředu 21-palcový, vzadu 19-palcový). Unikátním řešením bylo zadní pérování se vzduchovými teleskopy, prvními u nás. Převodovka neměla startovací páku, motocykl se startoval, jak bylo tehdy u silničních speciálů zvykem, roztlačením. Výfuk měl místo tlumiče megafon, který zlepšoval odchod výfukových plynů. foto Petr Hošťálek Zhruba v polovině je pod sedlem vidět manometr a plnicí ventilek zadního vzduchového pérování. Podle charakteru tratě se zadní teleskopy nafukovaly na tvrdší či měkčí režim. V té době se u nás žádný motocykl se zadní kyvnou vidlicí nevyráběl, takže nebylo z čeho vycházet. Tudíž si zadní teleskopy musel Vlk navrhnout a zkonstruovat sám a protože nebyly žádné zkušenosti, nebylo ideální jejich utlumení. Byly sice plněné hydraulickým olejem, ale jeho průtok (zvnějšku upravitelný) byl regulačním šroubem škrcen v obou směrech stejně. To znamenalo, že pokud teleskopy tlumily, tak byly tvrdé a málo pérovaly. A pokud byly měkčí a pérovaly, tak skoro netlumily a motocykl na nerovnostech "odskakoval". foto Miloň Dvořák Foto z archivu Karla Peláka. Jako mechanik mu vedle asistuje Roman Irmiš, pozdější vynikající terénní a plochodrážní budějovický jezdec (do půl těla). |