![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION závodní silniční - 1960 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 2010 - Renovace motoru A.K.D. JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
M.A.N nákladní typ KVB/6
Původní článek pro Truck Magazin (prosinec 2007) od Petra Hošťálka.
Vozy řady 5/KVB byly ve dvou základních provedeních: poprvé v historii si zákazník mohl vybrat, jestli chce jako motor čtyřválcový diesel s přímým vstřikem, nebo spíš konzervativnější a v té době běžný motor benzinový.
Továrna se v prospektu z roku 1929 chlubila, že její vozy jsou pásově vyráběny v novodobě zařízených montážních halách. Že je montuje školený personál a že po starostlivé kontrole je co do provozní bezpečnosti zkouší speciální zajížděcí oddělení.
Zvláštní pozornost věnovala továrna brzdám. Všechny typy KVB měly totiž tři na sobě nezávislé brzdy:
Tou první, a ze všech nejneobvyklejší, byla brzda motorová, která se uváděla v činnost podélným posunutím vačkového hřídele. V tu chvíli zůstaly všechny ventily zavřené a motor začal brzdit tím, jak musel naprázdno stlačovat objem válců. Účinkovalo to v jakémkoliv klesání a tím silněji, čím rychleji se motor točil. Už tehdy samozřejmě přišli na to, že při tomto způsobu zpomalování nedochází k blokování zadních kol. Druhou brzdou byla nožní, mechanická, účinkující na všechna čtyři kola. Na předních kolech to byl prostřednictvím vnějších pásů. Zadní nápravu brzdily čelisti, působící na buben na kardanu. Účinek posilovalo mechanické servozařízení Bosch-Dewandre. Třetí brzdou byla brzda ruční, působící přímo na zadní kola.
Standardní vybavení všech nákladních vozů MAN KVB/6 zahrnovalo úplné elektrické osvětlení, elektrický startér, elektrickou houkačku, tachometr s celkovým i denním počítadlem, kontrolní hodiny (předchůdce tachografu), ukazatele směru, stírač (pouze před řidičem), teploměr v uzávěru chladiče a horskou vzpěru. Na předním i zadním konci rámu byly vlečné háky a pokud si zákazník přál, mohl být vůz vybaven odpérovaným tažným zařízením pro vlek. Pod levou stupačkou byly dvě rozměrné skříně na bohaté nářadí.
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
|