|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION S 22 - 1962 (exportní) MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BMW - motocykl typ R 61
Cestovní motocykl pro jízdu sólo, eventuelně i se sidecarem. Výkonově nejslabší typ z modelové řady BMW R 51, R 61, R 66, R 71 z let 1938-9, kromě válců a hlav motoru shodný s ostatními typy řady.
Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Motocykl BMW R 61 měl plochý dvouválcový motor ( "boxer" neboli flatt - Twin) o obsahu 596 ccm se spodovými ventily SV a výkonem 18 koní.
Tento motor v rámci unifikace používal stejný karter, stejný klikový hřídel, stejný setrvačník se spojkou, stejná rozvodová kola i stejné dynamo, jako motory motocyklů BMW R 71 (750 ccm SV) a BMW R 66 (600 ccm OHV). Díky klice se zdvihem 78 mm a průměru pístů jen Ø 70 mm šlo o motor dlouhozdvihový, s poměrně pružnou charakteristikou, nevyžadující příliš časté řazení.
Výkyvné sedlo
mělo gumový potah Pagusa (Patentierte Gumi Sattel) a pérování centrální pružinou. Čep pružiny se dal v kyvném rameni přestavit do různých poloh, čímž se měnila tvrdost pérování podle váhy jezdce. Zašroubováním či vyšroubováním druhého čepu se dalo měnit i předpětí této pružiny. (Tovární kresba grafika Thusiuse z časopisu Motor Revue)
Technické údaje:
MOTOR – TYP 261 / 1 Výrobní čísla: 1938: 603001 - 606080 1941: 607001 - 607340 Počet válců: 2 Vrtání x zdvih: Ø 70 mm x 78 mm Objem válců: 596 ccm Max. otáčky: 4800 ot./min. Trvalý výkon: 18 ks při 4800 ot./min. Kompresní poměr: 6,8 : 1 Ventilový rozvod: SV (stojaté ventily, ovládané přímo od nadzvedáků Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek Originální svíčky: Bosch W 175 T1 nebo Beru 175 b1/14 Dynamo: Bosch RD 45/6 2800 RS 15 Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátory: dva, šoupátkové Amal M 75/426/S (alternativně dle továrních údajů i Bing Da 24/3/4) Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA – TYP 250 / 2 Počet rychlostí: 4 Převody: 1 – 1 : 3,6 2 – 1 : 2,28 3 – 1 : 1,7 4 – 1 : 1,3 Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou Na přání za příplatek: nožní, spřažené s ruční pákou na pravé straně nádrže Přenos síly: kardanovým hřídelem s Hardy spojkou a křížovým kloubem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 3,89 sidecar 1 : 4,62 RÁM – TYP 251 / 1 Výrobní čísla 1938: 505001 - 515164 1941: 607001 - 607340 Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a olejovými tlumiči Pérování vzadu: zapouzdřené kluzáky s tlačnými spirálovými péry Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší ČÍSELNÉ ÚDAJE Délka: 2130 mm Šířka: 815 mm Výška: 960 mm Světlost: 135 mm Výška sedla: 720 mm Vlastní (pohotovostní) váha: 184 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí) Objem nádrže: 14 l Náplň oleje v motoru: cca 2 l Spotřeba na 100 km: sólo 3,5 - 4 litry Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Nejvyšší rychlost: sólo 110 - 115 km / hod. se sidecarem 95 - 100 km / hod. |