JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW - motocykl typ R 61


BMW R 61 Cestovní motocykl pro jízdu sólo, eventuelně i se sidecarem. Výkonově nejslabší typ z modelové řady BMW R 51, R 61, R 66, R 71 z let 1938-9, kromě válců a hlav motoru shodný s ostatními typy řady.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
BMW R 61 - reklamní pérovka
Tovární reklamní kresba motoru BMW 600 ccm SV.
Motocykl BMW R 61 měl plochý dvouválcový motor ( "boxer" neboli flatt - Twin) o obsahu 596 ccm se spodovými ventily SV a výkonem 18 koní.
Tento motor v rámci unifikace používal stejný karter, stejný klikový hřídel, stejný setrvačník se spojkou, stejná rozvodová kola i stejné dynamo, jako motory motocyklů BMW R 71 (750 ccm SV) a BMW R 66 (600 ccm OHV).
Díky klice se zdvihem 78 mm a průměru pístů jen Ø 70 mm šlo o motor dlouhozdvihový, s poměrně pružnou charakteristikou, nevyžadující příliš časté řazení.
Odpérování sedla centrální pružinou Výkyvné sedlo
mělo gumový potah Pagusa (Patentierte Gumi Sattel) a pérování centrální pružinou. Čep pružiny se dal v kyvném rameni přestavit do různých poloh, čímž se měnila tvrdost pérování podle váhy jezdce. Zašroubováním či vyšroubováním druhého čepu se dalo měnit i předpětí této pružiny.
(Tovární kresba grafika Thusiuse z časopisu Motor Revue)
Technické údaje:

MOTOR – TYP 261 / 1

Výrobní čísla:
1938: 603001 - 606080
1941: 607001 - 607340

Počet válců: 2
Vrtání x zdvih: Ø 70 mm x 78 mm
Objem válců: 596 ccm
Max. otáčky: 4800 ot./min.
Trvalý výkon: 18 ks při 4800 ot./min.
Kompresní poměr: 6,8 : 1
Ventilový rozvod: SV (stojaté ventily, ovládané přímo od nadzvedáků
Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky: Bosch W 175 T1 nebo Beru 175 b1/14
Dynamo: Bosch RD 45/6 2800 RS 15
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, šoupátkové Amal M 75/426/S
(alternativně dle továrních údajů i Bing Da 24/3/4)
Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru


PŘEVODOVKA – TYP 250 / 2

Počet rychlostí: 4
Převody: 1 – 1 : 3,6
2 – 1 : 2,28
3 – 1 : 1,7
4 – 1 : 1,3
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou
Na přání za příplatek: nožní, spřažené s ruční pákou na pravé straně nádrže
Přenos síly: kardanovým hřídelem s Hardy spojkou a křížovým kloubem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 3,89
sidecar 1 : 4,62


RÁM – TYP 251 / 1

Výrobní čísla
1938: 505001 - 515164
1941: 607001 - 607340

Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu
Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a olejovými tlumiči
Pérování vzadu: zapouzdřené kluzáky s tlačnými spirálovými péry
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší


ČÍSELNÉ ÚDAJE

Délka: 2130 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 960 mm

Světlost: 135 mm
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 184 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí)

Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2 l

Spotřeba na 100 km: sólo 3,5 - 4 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 110 - 115 km / hod.
se sidecarem 95 - 100 km / hod.