JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW - motocykl typ R 2


BMW typ R2 - model 1931 s odkrytými ventily, otevřeným sáním karburátoru bez filtru, a jen reflektorem (bez koncového světla).
Lehký, obsahově nejmenší motocykl firmy BMW, vyráběný od roku 1931.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Tovární průhledová kresba. Stroje první série měly kardan odpružený 4-čepovou Hardy-spojkou  (archiv Hošťálek) Objemová třída do 200 ccm byla v meziválečném Německu zvýhodněna jednak daňově, jednak tím, že nevyžadovala řidičský průkaz, proto byla zastoupena v programu prakticky každého výrobce motocyklů.
Ovšem dvoustovka BMW R2 rozhodně nepatřila mezi stroje ani jednoduché, tak říkajíc "začátečnické", ani levné. Byla velmi promyšleným a technicky dokonalým strojem, konstruovaná zcela v duchu velkých dvouválců, což je zřejmé i z tohoto průhledového vyobrazení, které se objevilo i v českém motoristickém tisku.

Jediným (až nepochopitelným) "úletem" v roce 1931 představeného stroje byla poprvé a naposled použitá hlava válce s otevřenými ventily, která ale byla hned od druhé série nahrazena hlavou zakrytou.
Stroje dalších sérií měly kardan odpružený 6-čepovou Hardy-spojkou  (archiv Hošťálek) Tovární vyobrazení stroje druhé série, který měl již hlavu s ventily a jejich vahadly zakrytou. Zde je rozeznatelný středový prolis nádrže, lakovaný modrou barvou lemovanou jednoduchou bílou linkou.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje typu BMW R2 - 1. série 1931:

MOTOR

TYP: M 67 S 1
Výrobní čísla: 101 - 4260

Počet válců: 1
Uspořádání: stojatý jednoválec
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 64 mm
Objem válců: 198 ccm
Trvalý výkon: 6 ks při 3.500 ot./min.
Kompresní poměr: 6,7 : 1
Ventilový rozvod: otevřený OHV s ventily ovládanými tyčkami a vahadly
Pohon vačky: řetízkem, napínaným pootočením excentrického dynama
Hlava válců: snímatelná, z lehké hliníkové slitiny
Válec: ze šedé litiny legované niklem
Píst: z lehké slitiny
Uložení klikového hřídele: ve 2 kuličkových ložiskách
Zapalování: 6V bateriové Bosch
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Dynamo: Bosch 6V/30W (v českém prospektu udáváno 6V/50W)
Baterie: 6V
Originální svíčka: Bosch W 175 T1 nebo Bosch 200 G 24
Mazání: oběžné s náplní 1½ litru motorového oleje ve vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátor: SUM šoupátkový
Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA:
TYP: G 67 S 1

Počet rychlostí: 3
Převody:
1. rychlost – 1 : 2,89
2. rychlost – 1 : 1,7
3. rychlost – 1 : 1

Převody se sidecarem:
1. rychlost – 1 : 13,4
2. rychlost – 1 : 7,4
3. rychlost – 1 : 5,2

Řazení: přímé, postupové, ruční pákou bez kulisy
Přenos síly: kardanovým hřídelem s pružnou spojkou
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: 1 : 6,75

RÁM:
TYP: F 67 S1
Výrobní čísla: 15000 - 19260

Rám: lisovaný dvojitý, s nýtovanými příčkami
Stojan hlavní: centrální
Stojan přední: sklopná příčka blatníku
Přední vidlice: lisovaná, nýtovaná
Pérování vpředu: kyvná vidlice s krátkými tažnými raménky, odpruženými listovým pérem
Počet listů pera: 9
Tlumič pérování: na přání (za příplatek)
Přední brzda: bubnová čelisťová, ovládaná bowdenem od pravé páčky řidítek
Zadní brzda: bubnová čelisťová, ovládaná táhlem a nožním pedálem (patou)
Kola: 19" drátová
Ráfky: 25 x 3", ocelové prohloubené
Pneumatiky: 25 x 3 vysokotlaké nebo 3,00 – 19" nízkotlaké (obojí SS s drátem v patce)
Osy kol: výsuvné

ČÍSELNÉ ÚDAJE:

Délka: 1.950 mm
Šířka: 850 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.320 mm
Světlost: 130 mm
Výška sedla: 670 mm

Vlastní váha: 110 kg (bez provozních náplní)
Dovolené zatížení: 200 kg
Objem nádrže: 11 litrů
Náplň oleje v motoru: 1,5 litru

Spotřeba benzínu na 100 km: 2,8 litru
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Nejvyšší rychlost: 95 km/hod. ((v českém prospektu z roku 1930 udáváno 80 km/hod.)

Úplná sada nářadí je zahrnuta v prodejní ceně stroje.

Cena: 975,- RM (Říšských Marek)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
archiv Hošťálek archiv Hošťálek Katalog náhradních dílů - vydání 1932
byl společný i pro typ R4 a byl proveden doslova luxusně.

Měl tvrdé desky z modrého plátna s prolisovaným textem a složka křídových listů byla upevněna mosaznými šrouby.
Veškerá vyobrazení součástek byla fotografická, retušovaná.
1936
5. série - poslední provedení (vyobrazení z příručky, vydané 4. července 1936)