JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW - motocykl typ R 16


R 16 - model 1929 zprava Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
Technické údaje BMW R16:

MOTOR
Typ: M 60
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání: Ø 83 mm
Zdvih: 68 mm
Objem válců: 735 ccm
Trvalý výkon: 25 ks při 4.000 ot./min.
Kompresní poměr: 6,5 : 1
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: dynamomagnetové Bosch (poslední série bateriové Bosch)
Osvětlení: 6V/30 W
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách
Originální svíčky: Bosch M 180/7
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami
od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal 6/406 SP (pravý a levý)

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 56
Počet rychlostí: 3
Převody:
1 – 1 : 11,5
2 – 1 : 6,3
3 – 1 : 4,4
Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 4,45 - sidecar 1 : 5,18
Počet zubů: hruška 12 / talíř 57

RÁM
Typ: F 66
Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu
Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová
Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou
Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké
pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké

Rozvor: 1.370 mm
Délka: 2.100 mm
Šířka: 890 mm
Výška: 950 mm

Výška sedla: 700 mm

Pohotovostní váha: 165 kg
Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l

Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru
se sidecarem 6 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 120 km/hod.
Předsériový stroj
na továrních fotografiích a jak byl představen veřejnosti v prvním prospektu:

Motor s převodovkou shodný s předchozím typem R63.
Přední vidlice ještě s trubkovou vzpěrou péra jako u R62/R63.
Odlišný štít a jinak vedený bowden přední brzdy.
Přední blatník mírně odlišného tvaru a jinak lakovaný.
Zadní blatník bez jakéhokoliv koncového světla i bez odrazky.
Koncové roury výfuků bez "rybin".
Jiné linkování.
BMW R16 - model 1929 (1. série) 1. série, vyráběná v letech 1929 - 1930

Motory výrobních čísel 75001 - 76000
Nejcharakterističtějším znakem 1.série bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce a úzké čelisti zadní kardanové brzdy, jen se třemi výztužnými žebry.
BMW R16 model 1930 (2. série) 2. série, vyráběná v letech 1930 - 1932

Motory výrobních čísel 76001 - 76700
Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k příčce rámu. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber.
BMW R16 model 1931 (3. série) 3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932

Motory výrobních čísel ???
Poprvé motor se dvěma karburátory Amal a výkonem 33 ks (24,27 kW) při 4.000 ot./min. Vpředu nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením čepu péra vespod. Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením. Ocasy výfuků s bočními prostřihy. Houkačka Bosch s krátkým trychtýřem, montovaná po levé straně vidlice.
Propagační kresba motoru R16 třetí série, osazeného dvěma karburátory, která byla uveřejněna v časopisu Motor und Sport.
BMW R16 model 1933 (4. série) 4. série, vyráběná v roce 1933

Motory výrobních čísel 76701 - 76851
Stále ještě s původními výfuky archaického tvaru a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu.
Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země.
BMW R16 model 1934 (5. série) 5. série, vyráběná v roce 1934

Motory výrobních čísel 76852 - 76953
Dvoukarburátorový motor, osazený bateriovým místo magnetovým zapalováním.
Díky dvěma karburátorům (Amal), montovaným přímo na válce, měl motor výkon 33 koní, což byla v té době u sériově prodávaného stroje neslýchaná hodnota.
Na prospektu rukou napsaná cena je v předválečných Kč,-

Na přání (za příplatek) mohl být stroj vybaven balonovými pneumatikami 4,00 - 19.
Počet zubů hrušky a talíře
tedy převod, kterým byl stroj z továrny osazen, byl vyražen na odlitku skříně zadku.
1929
Prospekt z roku 1929 byl vytištěn s vyobrazením předsériových strojů, které měly vzpěru k přednímu listovému peru trubkovou, odlišný přední blatník s výrazným rozšířením proti blátu v dolní části a výfukové roury ještě bez rybinovitého zakončení. Tyto stroje se poněkud lišily i v provedení ozdobného olinkování.
archiv Hošťálek
BMW R16 se sidecarem, zkoušený v ruské zimě inž. Pjotrem Vladimirovičem Možarovem (vpravo). inženýr Pjotr Vladimirovič Možarov P. V. Mozharov (*1888 - †1934)
V letech 1928-29 hostoval ve firmě BMW mimořádně schopný sovětský inženýr Pjotr Vladimirovič Možarov, iniciátor výroby sovětských motocyklů IŽ v Iževsku.
Tehdy navrhnul několik konstrukčních řešení a připomínek, týkajících se vývoje lisovaného rámu. Osmnáct z nich bylo přijato a realizováno.
Na základě toho firma BMW poslala v roce 1930 Možarovovi dva zkušební motocykly typu BMW R16, jednak k osobnímu používání, jednak k jejich testování v ruských podmínkách. Zajímavý je na snímku zkoušeného stroje mělký přední blatník bez bočnic, atypický tlumič výfuku a také masivní stojan předního kola, který nebyl na sériových strojích standardního provedení běžný.
1935
Start německé "Ostpreussenfahrt" (Východopruské jízdy) z 11. dubna 1935 - snímek reportéra Fremkeho s komentářem
"Die ersten Motorräder werden gestartet. Rechts A.Libera auf DKW 490 ccm und links H.Rempel auf BMW 750 ccm."
(Přel.: První motocykly budou odstartovány. Vpravo A. Libera na DKW 490 ccm a vlevo H. Rempel na BMW 750 ccm.)
archiv Hošťálek