JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OPEL Olympia 1,3 litru - model 1935;


Opel Olympia v provedení Cabrio-Limousine 1935. Lehký střední vůz, představený v únoru roku 1935, který se stal nejen milníkem v historii firmy jako první vůz Opel, ale i v německém automobilovém průmyslu jako první osobní automobil s celokovovou samonosnou karoserií.

Výrobce:
Adam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland
Šťastně zvolené typové označení Olympia, které se ihned ujalo, dostal vůz podle s velkou pompou připravované olympiády, která se měla konat v Berlíně v první polovině srpna roku 1936.
Na masce vozu se proto objevil obdélníkový emblém s postavou slavné sochy Discobola.
1935 - Opel Olympia ve dvoudvéřové zavřené karoserii (Werkfoto Opel). Většina automobilových výrobců vždy představovala jako základní typ limuzínu. Kabriolety, eventuelně dvousedadlové sportovní karoserie následovaly až později.
U typu Opel Olympia to bylo obráceně, nejprve šel v dubnu 1935 do výroby polokabriolet (označovaný jako Cabrio-Limousine). Zavřený dvoudvéřový vůz (na vyobrazení) se začal vyrábět až na podzim roku 1935.
První série vozů z roku 1935 ještě měla třirychlostní převodovku a mechanické brzdy, ovládané lanky.
Do té doby bylo běžné, že základem automobilu byl podvozek s nápravami, motorem a převodovkou, který byl v podstatě sám schopný jízdy, na nějž se následně posadila a upevnila karoserie, většinou dělaná jako kostra z dřevěných žeber, na kterou byly přibíjením připevněny plechové výlisky.
Samonosná karoserie znamenala automobil bez podvozku, tedy karoserii provedenou jako tvar držící plechovou krabičku, k níž byly ve vyztužených místech přichyceny nápravy a motor. Tato zcela nová koncepce znamenala snížení váhy vozu a odstranění dřevěných dílů kostry karoserie.
Opel Olympia byl o 130 kg lehčí než srovnatelný typ Opel 1,3 litru s klasickým podvozkem...
Technické údaje:

Motor: řadový čtyřválec SV

Vrtání: Ø 87,5 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1 288 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 24 ks při 3 300 ot./min. (v holandském prospektu 29,5 ks při 3 600 ot./min.)
Kroutící moment: 70 Nm při 3.300 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly

Karburátor: spádový Opel, licence Carter
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s vodní pumpou
Obsah chladiče: 6,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 3,5 litrů
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: bateriové s rozdělovačem
Baterie: 6 V / 70 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: 6 V / 90 W

Spojka: jednolamelová suchá
Převodovka: 3-rychlostní, v bloku s motorem
Řazení: přímé, uprostřed vozu
Převody: 1.stupeň - 1 : 3,52
2.stupeň - 1 : 1,69
3.stupeň - 1 : 1,0

Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 5,143

Podvozek: samonosná ocelová karoserie
Přední náprava: systém Dubonet s vestavěnými olejovými tlumiči
Zadní pérování: podélnými listovými péry se stabilizátorem
Řízení: šnekem a segmentem, převod 1 : 15, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", upevněná 4 šrouby s malou roztečí
Kola od roku 1936: děrované disky bez středů, upevněné 5 šrouby
Pneumatiky: 5,00 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 370 mm
Rozchod vpředu: 1 110 mm
Rozchod vzadu: 1 168 mm

Délka vozu: 3 950 mm
Šířka: 1 430 mm
Výška: 1 535 mm
Nejmenší průměr otáčení: 12,8 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 860 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1 230 kg
Nejvyšší rychlost: 100 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 9,5 l
Objem nádrže: 28 litrů (v zádi vozu)

Cena dvoudveřové limousiny: 2.500,- RM (Říšských marek)

Cena dvoudveřové Cabrio-Limousiny: 2.500,- RM