JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STEYR 50


Výrobce: Steyr-Daimler-Puch AG. Austria

Revolučně konstruovaný malý osobní vůz, lidově nazývaný nejdřív "Chroust", později jako "Steyr - Baby" nebo také "rakouský Volkswagen".
Steyr 50 byl poprvé představen veřejnosti na berlínském autosalonu v únoru roku 1936 a hned poté, začátkem března, následovalo jeho oficiální předvedení novinářům.
Na trhu se vůz objevil ihned poté a v půlce roku 1936 už byl prodán první tisícovce zájemců. V rodném Rakousku si rázem získal spoustu příznivců.
Autorem vozu Steyr 50 byl šéfkonstruktér ing. Karl Jenschke, který v něm prosadil nejen první samonosnou konstrukci vozu Steyr, ale i ztělesnil svou představu aerodynamického řešení automobilové karoserie druhé poloviny třicátých let.
Nedlouho po uvedení tohoto vozu do sériové výroby přešel k německé firmě Adler, kde se uvedl další avantgardní konstrukcí aerodynamického dvouapůllitrového vozu Adler typ 10. více o Adler 2,5 litru typ 10 zde:
Steyr 50 nebyl právě levný.
Přesto byl přijat velmi příznivě. Působil dojmem mnohem silnějšího vozu, než vlastně s pouhým litrovým motorem byl. Neúnavně zdolával každý kopec, jeho doménou byla zejména alpská stoupání. Uvnitř interiéru byl elegantní a pohodlný.
Na obrázku z prospektu je ve standardním provedení, kdy neměl nárazníky a byl lakován celý v jedné barvě.
Varianta "Spezial" měla chromovaný nárazník a dvoubarevné lakování, které snad nejelegantněji působilo v módní kombinaci roku 1938, což byla černá se slonovou kostí.

V prospektu se psalo:
"Steyer se stal prvním továrně vyráběným sériovým vozem s proudnicovou karoserií. Všechny zkušenosti z výzkumu jsou přeneseny na tento typ, čímž bylo dosaženo ideální formy. Praktické přednosti proudnicového provedení jsou: snížení odporu vzduchu a tím zvýšená rychlost při současném snížení spotřeby, malé znečišťování tělesa karoserie, snadné mytí hladkých ploch, zvýšení prostornosti pro cestující a zavazadla, lehké nastupování a vystupování, to všechno ve spojení s celkovým vnějším vzhledem lze označit jako tvar dneška i tvar zítřka, tvar karoserie, který nezastarává, protože je nadčasový. Současně je účelně vyřešena otázka "zavřený či otevřený". Nová odsouvací střecha, bezpečná proti dešti i průvanu, kterou lze zajistit v libovolné poloze, změní v několika vteřinách limuzínu v otevřený vůz. Je to karoserie do každého počasí v tom nejpravdivějším slova smyslu."
Technické údaje:

Motor: plochý čtyřválec (boxer)
Typ: Steyr 50

Vrtání: Ø 59 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 984 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,8
Výkon: 22 ks při 3 500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Bloky válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná (od r. 1938 překonstruováno na jedno kluzné a jedno kuličkové)
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly s nehlučným šikmým ozubením

Karburátor: horizontální Pallas MP 30 (od r. 1938 Solex 30 BFRH
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, termosyfonové
Chladič: přímo posazený na bloky válců
Obsah chladiče: 10 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 5 litrů
Olejové čerpadlo:
Zapalování: 12 V, bateriové s rozdělovačem
Baterie: 12 V / 40 Ah pod pravým předním sedadlem
Dynamo: 12 V / 95 W provedené jako dynamostarter (Siemens)

Spojka: jednolamelová, v olejové lázni
Převodovka: 4-rychlostní bez synchronizace, konstrukce Steyr, v bloku s motorem
Řazení: přímé, uprostřed vozu
Převody: 1.stupeň - 1 : 4,83
2.stupeň - 1 : 2,98
3.stupeň - 1 : 1,73
4.stupeň - 1 : 1
zpátečka - 1 : 6,5

Hnací náprava: zadní, dělená kyvadlová, diferenciál uložený v karoserii na gumě
Převod zadní nápravy: 1 : 4,86

Podvozek: samonosná ocelová karoserie s odsunovacím dílem střechy
Přední náprava: tvořená dvěma příčnými listovými péry nad sebou
Zadní pérování: příčným listovým pérem
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 220 mm
Mazání podvozku: centrální

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,75 D x 17", upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 4,50 – 17

Rozvor: 2 250 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 3 610 mm
Šířka: 1 518 mm
Výška: 1 460 mm
Nejmenší průměr otáčení: 10,5 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg
Dovolené zatížení: 320 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1 070 kg
Nejvyšší rychlost: 90 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 8 litrů
Objem nádrže: 29 litrů (v motorovém prostoru)

Cena dvoudveřové limousiny
V roce 1936: 4.500,- ÖS (rakouských Schillingů) = 2.980,. RM (Říšských marek)
V roce 1937-8: 5.000,- ÖS = 2.865,- RM

Počet vyrobených kusů: 5.200
Dobová názorná kresba hnacího agregátu
jak byla použita mimo jiné i v knížce O. Beneše a B. Dobrovolného "Automobil pro každého".

Agregát byl jako celek velmi kompaktní - nad plochým spodovým čtyřválcovým motorem byl jednak klínovým řemenem poháněný dynamostarter, jednak přímo na blocích válců usazený chladič. Vzadu byla ke komoře setrvačníku přišroubovaná převodovka.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie fotografií:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ze srpna roku 1959 je tato rodinná fotografie s vozem Steyr-Baby v pozadí, získaná od paní Květy Šnokhausové z Českých Budějovic.
Vůz v provedení Spezial v té době stále ještě byl v originálním dvoubarevném lakování a jezdil na původních sedmnáctipalcových kolech, což znamenalo dost značný problém, protože pneumatiky 4,50 - 17 se v těch letech u nás již hezkou řádku let nevyráběly.
Steyr-Baby na dobové pohlednici mezi alpskými kopci, na propagačním snímku s otevřenou posuvnou střechou.
Zejména v tomto pohledu zezadu vyniká kapkovitě stylizovaný aerodynamický tvar jeho karoserie.
Steyr 50 v mimořádně vzácném provedení jako dvousedadlový cabriolet pana M. Roučky z Prachatic.
Steyr 50 - Baby byl v provozu dost poruchový, tedy v pozdních poválečných letech. Tudíž byl velmi často předěláván na pohon agregátem z německých bojových vozů Kdf 82 (Kübelwagen).
To je zřejmé i z této fotografie, kde zadek vozu je značně vysoko (díky portálové nápravě agregátu Kdf a na bocích karoserie jsou dobře rozeznatelné trychtýřovité naběráky pro přístup vzduchu k chladicímu ventilátoru, neboť motor Kdf byl chlazený vzduchem.
Foto poskytnuto z archivu Fedora Znachora.
KOMENTÁŘE:

28.5.2021 David Niče:
Dobrý den,
mám na Vás dotaz. Ale musím trochu ze široka. Mám nejlepšího tchána na světě, který nedávno i přes složitou situaci oslavil ve zdraví 80. narozeniny. Jako svoje první auto,s kterým prožil spoustu zážitků v mládí bylo Steyer 50. Do dneška vypráví o různých opravách na ulici při dovolených v Polsku, NDR atd. I dnes společnou fotku auta i panimámy na lednici. Tak mě napadlo, že bychom mu s rodinou mohli dát jako dárek svezení v tomto autě. Sám jsem členem veteránského klubu u nás na teplicku ve Všechlapech (jsem hrdým majitelem motocyklu DKW), ale nepodařilo se mi žádného majitele sehnat. Tak bych se Vás chtěl zeptat, jestli by se toto nedalo realizovat ve spolupráci s Vámi. Například si udělat výlet a při té příležitosti se stavit. Veškeré Vaše finanční i technické požadavky bych splnil.Předem děkuji za odpověď, i když to nepůjde. Věděl-li byste o jiném majiteli, který by mohl být tomuto nápadu nakloněn, tak bych byl vděčný za kontakt.S pozdravem David Niče (golemos@email.cz; 724523264)
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text