|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION S 11 - 1961 STADION S 22 - 1962 (exportní) SIDECARY - přehled výrobců 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
OGAR 4 - 1936
Dvoutaktní jednoválcový motocykl 250 ccm s čtyřrychlostní převodovkou, vyráběný od roku 1936.
Výrobce: Autfit, Průmyslová akciová společnost v Praze, Strašnice 972
Text z prospektu
"OGAR 4 * NOVINKA SEZONY 1936" Čtyřrychlostní dvěstěpadesátka - toť dosažení vrcholného ideálu. Pro vzorné provedení si tento stroj zasloužil v kruzích sportovců přezdívky "anglický stroj vyráběný v ČSR." Čtyřrychlostní skříňka, dílo naší továrny zařízené již po léta na výrobu ozubených kol, i výbava, předstihující mnohé "speciály" odůvodňuje toto čestné označení, navazující na zemi klasicky dobrých motocyklů. Společnými znaky obou modelů "OGAR" jsou SPOLEHLIVOST - PĚKNÝ VZHLED - POHODLÍ
Technické údaje:
Motor: dvoutaktní, chlazený náporem vzduchu Typ: monoblok Počet válců: 1 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 247 ccm Výkon: 8 ks (6 kW) Píst: z lehké slitiny, s deflektorem, opatřený třemi kroužky Klikový hřídel: uložený ve válečkových ložiskách Ojniční ložisko: válečkové Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20 Karburátor: Amal, dvoušoupátkový Čistič vzduchu: Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V/45W Baterie: Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v olejové lázni, s tlumičem záběru Převodovka: čtyřrychlostní, v bloku s motorem Řazení: ruční, za příplatek nožní Převody: 1.stupeň - 1 : 14,1 2.stupeň - 1 : 8,8 3.stupeň - 1 : 7,8 4.stupeň - 1 : 5,36 Spojka: čtrnácti-lamelová, obložená materiálem "Asbestos", běžící v olejové lázni Starter: sklopnou nožní klikou Sekundární převod: řetězem 5/8" x 1/4" Rám: jednoduchý trubkový, dole uzavřený přišroubovanými plechovými saněmi Materiál rámu: mufny z temperované litiny, trubky bezešvé, pevnostní, pájené mosazí Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s centrální pružinou, třecími tlumiči pérování i řízení Kola: 19" palcová, drátová, uložená na kuličkových ložiskách Ráfky: 2¼ x 19" Pneumatiky: 3,25 - 19 Brzdy: čelisťové, vnitřní, obložené ferodovým obložením Nádrž: sedlová, o objemu asi 12 litrů, s gumovými nákolenicemi Světlo: Bosch, Ø paraboly 170 mm se žárovkou Osram-Duplex 6V-35/35W Rozvor: 1.300 mm Délka: 2.060 mm Šířka: 700 mm (přes řidítka) Výška sedla: 600 mm Vlastní váha: 110 kg
Barevné provedení modelu Ogar 4 v sezóně 1936:
Barva černá, zdobená zlatými linkami. Výplně vidlic a proužky na blatnících stříbrošedé, ráfky a lesklé díly chromované. Příplatky za zvláštní provedení a dodatečnou výbavu: Nožní řazení rychlostí ........................................................................... Kč 250,- Tandemové sedlo samotné .....................................................................Kč 93,- Vzpěra tandemového sedla ....................................................................Kč 52,- Nosič zavazadel namísto vzpěry ..............................................................Kč 52,- Tandemové sedlo Canada s duší .............................................................Kč 105,- Duše pro Canadu .................................................................................. Kč 35,- Rychloměr v reflektoru při dodávce s novým strojem............................... Kč 360,- Detto při pozdější montáži a vrácení nepoškozeného reflektoru................. Kč 360,- Obal při zásilce drahou ........................................................................... Kč 45,- Při vrácení franko se béře zpět za plnou cenu. "OGAR 4 * PROVEDENÍ SEZÓNY 1937"
Cizojazyčný inzerát na Ogar 4 model 1937, který vyšel ve speciálním (pozdrženém) čísle časopisu Motor Revue k Mezinárodní automobilové a motocyklové soutěži Malou Dohodou, což byl v přiostřující se mezinárodní situaci v Evropě nejsledovanější podnik sezóny 1937.
Všichni chápali nutnost branného posílení státu a tak Každá z našich automobilových i motocyklových firem vyslala do této soutěže nejméně jeden tým... *********************************************************************************** FOTOGALERIE: ***********************************************************************************
Fotografie motocyklu Ogar-4 z válečných let, na které pózuje v sedle příslušník protektorátního vládního vojska.
Ogar 4 ve sportovním provedení s výfuky horem:
"Táta na fotografii z rodinného alba" (od paní Hany Sechovcové z Vlašimi).
Automontér, pan František Červený z Hodějovic u Českých Budějovic, který jezdil na tomto předválečném sportovním Ogaru 4 s vyfuky "horem" a příplatkovým nožním řazením.
Zajímavostí rozhodně je sportovní ogarská "čtyřka" se sajdkárem ERA, který si k ní nechal postavit pražský prodejce Ogaru Jarda Kaiser, známá to postava mezi sportovně založenými motoristy předválečné doby. Referoval o tom časopis Motor Revue s následujícím doprovodným textem:
Jarda Kaiser, pražský zástupce Ogarů, dal si postaviti ke své čtyřce speciální sidecar s výkyvným chassis. Jezdec projíždí zatáčky se sklonem jako na solo - ale musí se s tím umět jezdit!
Obrázek Kaiserova předválečného Ogaru 4 se "sklopným" sidecarem ERA se objevil v tisku ještě jednou a to v už poválečném časopisu Motocykl, vydaném 18.února 1950.
|