|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) JAWA 500 OHC model 15 - 1953 AERO - sidecary SIDECARY - přehled výrobců
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
JAWA 175 - Villiers
První dvoutaktní motocykl Jawa, vyráběný v období let 1932 - 1933.
První "lidový" dvoutaktní motocykl Jawa,
konstrukce G.W.Patchett. Angličan George William Patchett, technik a motocyklový závodník, působící v belgické motocyklové firmě F.N., byl angažován ing. Františkem Janečkem do funkce šéfkonstruktéra v době, kdy se továrna Jawa potýkala s neefektivní produkcí licenční kardanové Jawy 500 OHV ("Rumpál"). Patchett v této situaci navrhl lehký dvoutaktní "lidový" stroj a přesvědčil Janečka, že nejsnazším a nejrozumnějším řešením bude nakupovat do něj motory od známé anglické firmy Villiers a převodovky od další anglické firmy Albion. Motocykl byl poprvé představen na pražském autosalonu, na jaře roku 1932.
Tovární propagační snímek, zachycující stroje ze série 1932 před expedicí.
G. W. Patchett byl nejen dobrý technik a závodník, ale i obchodník. Domluvil si totiž nejen provizi u firmy Villiers z každého Jawě dodaného motoru, ale i provizi od firmy Jawa, za každý dovezený motor Villiers. Když to ing. Janeček zjistil, usoudil, že bude lépe koupit licenci a motor si vyrábět. Od roku 1933 už kupoval z Anglie pouze magneta a karburátory Villiers a anglické řetězy.
Úplně původní provedení výfuku mělo před válcem motoru sběrné expanzní koleno odlité z hliníku (tzv. "chobot"), na nějž ve spodní části navazovala výfuková roura, směřující po levé straně motocyklu dozadu.
Ještě v roce 1932 byl tento výfuk doplněn placatým chromovaným tlumičem, zakončeným "rybím ocasem".
Technické údaje Jawa 175 Villiers z roku 1932:
Motor: Jednoválcový tříkanálový dvoutakt Výrobce: The Villiers Engineering Co.Ltd., Wolverhampton, England Vrtání: Ø 57,2 mm Zdvih: 67 mm Obsah: 172,6 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,7 Maximální výkon: 5,5 ks při 3.750 ot./min. (3,6 kW) Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem Hlavní ložiska klikového hřídele: bronzová pouzdra Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: jednopáčkový Villiers na hliníkovém potrubí vlevo válce Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Villiers 15W na pravém konci klikového hřídele Spojka: jednolamelová, suchá Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem Převodovka: Albion, třírychlostní s ručním řazením dlouhou pákou Sekundární převod: řetězem Rám: šroubovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou Kola: 19" drátová (36 drátů v kole) Pneu: 2,75 - 19 Nádrž: podrámová o objemu 13 l Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm Parametry: Největší délka: 1.800 mm Šířka (přes řidítka): 740 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.255 mm Výška sedla nad zemí: 660 mm Vlastní váha (bez paliva): 70 kg Spotřeba: 3 - 3,5 l / 100 km Max. rychlost: 80 km/hod.
Motory se sběrným hliníkovým kolenem ("chobotem") se v provozu ukázaly náchylné k přehřívání.
Koncem roku 1933 tedy továrna představila inovovaný model se dvěma koleny a dvěma tlumiči výfuků a zároveň začala obesílat majitele dříve prodaných strojů s nabídkou, že jim za příplatek provede ve firemním servisu výměnu původního výfuku za nové provedení. To samozřejmě obnášelo i výměnu vlastního válce. Jedním z těch, kdo nabídku akceptovali, byl Juc. Josef Foit ze Soběslavi, který svou Jawu, zakoupenou v polovině roku 1933, nechal v roce 1934 novými výfuky vybavit...
... a Josef Foit se svou Jawou 175 jako jeden z nejstarších (74 let) účastníků Veteran Rallye Křivonoska v roce 1979 - tady na českobudějovickém náměstí.
Až do šedesátých let se prodávaly perníčky pro děti, zdobené barevnými papírovými nálepkami. Kromě tradičního Mikuláše a čerta to pro techničtěji zaměřené kluky byly i perníčky s motivy motocyklů, v tomto případě Jawy Villiers.
|