![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP 2010 - Renovace motoru A.K.D. 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
MANET 90 - 1949
Lehký dvoutaktní motocykl vyráběný n.p. Považské strojárne, Považská Bystrica.
Výrobce: Považské strojárne n.p., Považská Bystrica Číslo rámu: 31132 Číslo motoru: 31132
Tento exponát Manet 90 po starší pěkné renovaci ve funkčním stavu a se SPZ byl získán výměnou za pojízdný nerenovovaný motocykl ČZ 175 Standard z roku 1946, rovněž ve funkčním stavu a se SPZ.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoupístový dvoutakt v bloku s převodovkou Vrtání obou válců: Ø 32 mm Zdvih: 56 mm Obsah: 90 ccm Výkon / otáčky: 3,5 ks při 3.800 ot.min. Karburátor: Jikov 2916 Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto PAL 6 V Objem nádrže: 7 litrů Základní parametry: Rozvor: 1 235 mm Délka: 1 890 mm Šířka: 720 mm Výška: 910 mm Váha: Spotřeba: 1,4 - 1,6 l / 100 km Max. rychlost: 65 km/hod. Manet byl získán včetně původního Typového osvědčení motorového vozidla č. 591321 ČS z roku 1949, na němž bylo razítko první přidělené poznávací značky M-ČT 1949 (nádherně korespondující se skutečností, že byl z Moravy, evidován v Českém Těšíně, a vyrobený v roce 1949). bylo první základní a neoddiskutovatelnou povinností majitele, aby s vozidlem směl vyjet na silnici. uvedená v Technickém osvědčení souhlasí s čísly vyraženými na motoru a na štítku rámu. Zápis v Technickém osvědčení dokládá, že s přetypováním na dvě osoby se mění vlastní váha (o nosič, tandemové sedlo a stupačky), také povolené zatížení a je připsána možnost použití únosnějších pneu 2,75 - 19. Zápis v Technickém osvědčení dokládá, že přetypováním se mění jednak vlastní váha (zvýšená o váhu nosiče, tandemového sedla a zadních stupaček), jednak povolené zatížení. Současně je připsána možnost použití únosnějších pneumatik 2,75 - 19. Maximální rychlost při jízdě ve dvou byla úředně snížena na dovolených jen 45 km/hod. Stroje nižších kubatur (a dvoutakty obzvlášť) nejsou právě oblíbenou parketou Petra Hošťálka. Přesto ale vytáhl Maneta z musejní exposice v Solnici, aby ho vyzkoušel při příležitosti poslední akce sezóny 2010, pořádané Veteran Car Clubem České Budějovice. Tady je zachycen před restaurací v jihočeských Strážkovicích (v pozadí klubový kolega Jirka Šindelář)... Pro popisovaný musejní exponát (vpravo) bylo brutální akcí přihlášení do 24-hodinového terénního závodu v Kytíně. Petr Hošťálek spolu s Miloněm Dvořákem a kamarádem Michalem Hojdou přihlásili do tohoto závodu jednak naleštěněného Maneta z musejní exposice (vpravo), jednak Maneta v dochovaném stavu z Miloňovy kolekce historických motorek. Na snímku zleva Hojda, Dvořák a vpravo Hošťálek. |