JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW - motocykl typ R 4


Jednoválcový motocykl o obsahu 400 ccm s pohonem zadního kola kardanem,
vyráběný s průběžnými změnami pod označením "Geländesport" (tedy něco jako "terénní soutěžní") v letech 1932 - 1938.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Technické údaje BMW R4:

MOTOR
Typ: M 69 S1
Počet válců: 1
Uspořádání: stojatý jednoválec
Vrtání: Ø 78 mm
Zdvih: 84 mm
Objem válců: 396 ccm
Trvalý výkon: 12 ks při 3.500 ot./min.
Kompresní poměr: 5,7 : 1
Píst: z lehké slitiny Bohnalite
Ojniční ložisko: válečkové
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: 6V dynamobateriové Bosch
Osvětlení: 6V/30 W, od 2.série 6V/45/70W
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách
Originální svíčky: Bosch DM 175/1
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo
Karburátor: BMW Register s ležatým šoupátkem a třemi tryskami

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 69
Počet rychlostí: 3
Převody:
1.rychlost 1 : 11,5
2.rychlost 1 : 6,3
3.rychlost 1 : 4,4

Počet rychlostí od 2. série: 4
Převody:
1.rychlost 1 : 3,6
2.rychlost 1 : 2,18
3.rychlost 1 : 1,35
4.rychlost 1 : 1 (přímý záběr)

Řazení: ruční, dlouhou pákou po pravé straně
Startování: nožní pákou po pravé straně, napříč k ose motocyklu
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 5,11 - sidecar 1 : 5,63

RÁM
Typ: F 69 S1
Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu
Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená 9-listovým perem nad blatníkem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická, bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem od pedálu na pravé straně
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová
Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou
Ráfky: rozměru 3,5" x 19", ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19" SS nízkotlaké

Rozvor: 1.300 mm
Délka: 1.980 mm
Šířka: 850 mm
Výška: 950 mm
Světlost: 130 mm

Výška sedla: 828 mm

Vlastní váha: 137 kg
Pohotovostní váha: 145 kg
Objem nádrže: 12 l
Náplň oleje v motoru: cca 1,75 l

Spotřeba na 100 km sólo: 3 - 3,5 litru
Spotřeba na 100 km side: 3,5 - 4 litru
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru

Nejvyšší rychlost: 100 km/hod.

Cena: 1.150,- RM (Reichsmark)
Ukázka typového štítku 3. série, pocházejícího z jednoho ze strojů BMW R4, které vlastnil a provozoval autor těchto stránek Petr Hošťálek v letech 1962 - 1964.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzhledem k tomu, že čtyřstovka byla ve výrobním programu firmy BMW od roku 1932 až do roku 1938 a průběžně se inovovala, vzniklo za tu dobu celkem pět mírně se lišících sérií:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R4 - 1. série
1932 - 1. série

Motory výrobních čísel 80001 - 81110

Výkon: 12 ks při 3.500 ot./min.
Dynamo dole, nezakryté.
Převodovka 3-stupňová s kulovým postupovým řazením.
Našlapování napříč.
Nádrž na 12 litrů.
Tachometr Ø 60 mm v nádrži, souměrně vedle víčka.
Reflektor uchycený vespod centrálním šroubem.
Vzadu pouze odrazka.
Třecí tlumič pérování vpravo.
Stupačky hliníkové stupačky - podlážky, stupačky gumové na přání.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1933 - 2. série

Motory výrobních čísel 81111 - 82838

Výkon: 13 ks
4-stupňová převodovka s H řazením v kulise
Našlapování nožní pákou vpravo, podél motocyklu
Gumové stupačky

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934 - 3. série

Motory výrobních čísel 82839 - 86563

Výkon zvýšený na 14 ks při 4.200 ot./min.
Nádrž zvětšená na 14 litrů
Tachometr poprvé v plášti reflektoru


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1935 - 4. série
Provedení hnacího agregátu BMW R4 v provedení pro sezónu 1935 - tovární kresba z prospektu.

Motory výrobních čísel 86601 - 90250
Dynamo nahoře, nekryté
Víko schránky na nářadí na 2 šrouby pod dynamem
Baterie v odlitku převodovky
Stavitelným třecí tlumič pérování po stranách vidlice
Tachometr v plášti reflektoru
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 - 5. série

Motory výrobních čísel 90251 - 95280
Uspořádání hnacího agregátu zůstalo jako u předchozí 4. série.
Max. rychlost: 105 km/hod.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Část produkce typu R4 byla součástí dodávek nejen německé policii, ale i Reichswehru (Říšské branné moci), což byl předchůdce Wehrmachtu. Tyto stroje, v armádě zařazené většinou do kurýrní služby, byly lakovány v šedozeleném odstínu a doplněné výstrojí dle požadavků jednotek, což byly v první řadě rozměrné brašny. Pro své kvalitní zpracování a výkon, srovnatelný s většinou pětistovek cizích značek, šlo o vojáky oblíbené stroje.
Snímky z jejich nasazení ve válce se následně objevovaly i v protektorátním tisku, opatřené českým komentářem.
Sověty ukořistěný motocykl BMW R4, tady už s nepůvodní reflektorem z nějakého malého stroje a bez koncového světla, v pozadí přijíždějící americká civilní třítunka Dodge, jedna z mnoha, které se v rámci válečných dodávek dostaly do Evropy...
BMW R4 v pérové kresbě z roku 1973 pro obálku klubového časopisu pražského BMW klubu.
Autor: Hošťálek