|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BMW - motocykl typ R 4
Jednoválcový motocykl o obsahu 400 ccm s pohonem zadního kola kardanem,
vyráběný s průběžnými změnami pod označením "Geländesport" (tedy něco jako "terénní soutěžní") v letech 1932 - 1938. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Technické údaje BMW R4:
MOTOR Typ: M 69 S1 Počet válců: 1 Uspořádání: stojatý jednoválec Vrtání: Ø 78 mm Zdvih: 84 mm Objem válců: 396 ccm Trvalý výkon: 12 ks při 3.500 ot./min. Kompresní poměr: 5,7 : 1 Píst: z lehké slitiny Bohnalite Ojniční ložisko: válečkové Ventilový rozvod: OHV Zapalování: 6V dynamobateriové Bosch Osvětlení: 6V/30 W, od 2.série 6V/45/70W Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách Originální svíčky: Bosch DM 175/1 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo Karburátor: BMW Register s ležatým šoupátkem a třemi tryskami Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: G 69 Počet rychlostí: 3 Převody: 1.rychlost 1 : 11,5 2.rychlost 1 : 6,3 3.rychlost 1 : 4,4 Počet rychlostí od 2. série: 4 Převody: 1.rychlost 1 : 3,6 2.rychlost 1 : 2,18 3.rychlost 1 : 1,35 4.rychlost 1 : 1 (přímý záběr) Řazení: ruční, dlouhou pákou po pravé straně Startování: nožní pákou po pravé straně, napříč k ose motocyklu Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 5,11 - sidecar 1 : 5,63 RÁM Typ: F 69 S1 Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená 9-listovým perem nad blatníkem Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická, bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem od pedálu na pravé straně Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou Ráfky: rozměru 3,5" x 19", ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,50 – 19" SS nízkotlaké Rozvor: 1.300 mm Délka: 1.980 mm Šířka: 850 mm Výška: 950 mm Světlost: 130 mm Výška sedla: 828 mm Vlastní váha: 137 kg Pohotovostní váha: 145 kg Objem nádrže: 12 l Náplň oleje v motoru: cca 1,75 l Spotřeba na 100 km sólo: 3 - 3,5 litru Spotřeba na 100 km side: 3,5 - 4 litru Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru Nejvyšší rychlost: 100 km/hod. Cena: 1.150,- RM (Reichsmark)
Ukázka typového štítku 3. série, pocházejícího z jednoho ze strojů BMW R4, které vlastnil a provozoval autor těchto stránek Petr Hošťálek v letech 1962 - 1964.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzhledem k tomu, že čtyřstovka byla ve výrobním programu firmy BMW od roku 1932 až do roku 1938 a průběžně se inovovala, vzniklo za tu dobu celkem pět mírně se lišících sérií: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1932 - 1. série
Motory výrobních čísel 80001 - 81110 Výkon: 12 ks při 3.500 ot./min. Dynamo dole, nezakryté. Převodovka 3-stupňová s kulovým postupovým řazením. Našlapování napříč. Nádrž na 12 litrů. Tachometr Ø 60 mm v nádrži, souměrně vedle víčka. Reflektor uchycený vespod centrálním šroubem. Vzadu pouze odrazka. Třecí tlumič pérování vpravo. Stupačky hliníkové stupačky - podlážky, stupačky gumové na přání. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1933 - 2. série
Motory výrobních čísel 81111 - 82838 Výkon: 13 ks 4-stupňová převodovka s H řazením v kulise Našlapování nožní pákou vpravo, podél motocyklu Gumové stupačky ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934 - 3. série
Motory výrobních čísel 82839 - 86563 Výkon zvýšený na 14 ks při 4.200 ot./min. Nádrž zvětšená na 14 litrů Tachometr poprvé v plášti reflektoru ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1935 - 4. série
Provedení hnacího agregátu BMW R4 v provedení pro sezónu 1935 - tovární kresba z prospektu. Motory výrobních čísel 86601 - 90250 Dynamo nahoře, nekryté Víko schránky na nářadí na 2 šrouby pod dynamem Baterie v odlitku převodovky Stavitelným třecí tlumič pérování po stranách vidlice Tachometr v plášti reflektoru ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 - 5. série
Motory výrobních čísel 90251 - 95280 Uspořádání hnacího agregátu zůstalo jako u předchozí 4. série. Max. rychlost: 105 km/hod. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Část produkce typu R4 byla součástí dodávek nejen německé policii, ale i Reichswehru (Říšské branné moci), což byl předchůdce Wehrmachtu. Tyto stroje, v armádě zařazené většinou do kurýrní služby, byly lakovány v šedozeleném odstínu a doplněné výstrojí dle požadavků jednotek, což byly v první řadě rozměrné brašny. Pro své kvalitní zpracování a výkon, srovnatelný s většinou pětistovek cizích značek, šlo o vojáky oblíbené stroje.
Snímky z jejich nasazení ve válce se následně objevovaly i v protektorátním tisku, opatřené českým komentářem.
Sověty ukořistěný motocykl BMW R4, tady už s nepůvodní reflektorem z nějakého malého stroje a bez koncového světla, v pozadí přijíždějící americká civilní třítunka Dodge, jedna z mnoha, které se v rámci válečných dodávek dostaly do Evropy...
BMW R4 v pérové kresbě z roku 1973 pro obálku klubového časopisu pražského BMW klubu.
Autor: Hošťálek |