|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1961 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO - sidecary JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BMW - motocykl typ R 5
Dvouválcový motocykl sportovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.
Rám umožňoval provoz nejen sólo, ale alternativně i s postranním vozíkem (sidecarem). Výrobce: Bayerische Motoren Werke A G München 13
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje: MOTOR – TYP 254 / 1 Výrobní čísla motorů 1936: 8001 - 9504 1937: 500 001 - 502 786 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání x zdvih: Ø 68 mm x 68 mm Objem válců: 494 ccm Max. otáčky: 5800 ot./min. Trvalý výkon: 24 ks při 5800 ot./min. Kompresní poměr: 6,8 : 1 Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla) Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek Originální svíčky: Bosch W 225 T1 Dynamo: Bosch RD 45/6 2800 RS 15 Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátory: dva, šoupátkové Amal 5/423 pravý a levý Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA – TYP: 250 / 1 Počet rychlostí: 4 Převody 1.stupeň – 1 : 3,6 2.stupeň – 1 : 2,28 3.stupeň – 1 : 1,7 4.stupeň – 1 : 1,3 Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou Přenos síly: kardanovým hřídelem s gumovou Hardy spojkou a křížovým kloubem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 3,89 sidecar 1 : 4,62 RÁM – TYP 250 / 1 Výrobní čísla rámů 1936: 8001 - 9504 1937: 500 001 - 503 085 Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a stavitelnými olejovými tlumiči Přední brzda: mechanická bubnová, ovládaná bowdenem pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová, ovládaná táhlem od nožního pedálu Kola: 19" ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,50 – 19 SS ČÍSELNÉ ÚDAJE: Délka: 2130 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Světlost: 135 mm Výška sedla: 720 mm Vlastní (pohotovostní) váha: 165 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí) Objem nádrže: 15 l Náplň oleje v motoru: cca 2 l Spotřeba na 100 km: sólo 3 - 3,5 litru side 3,5 - 4 litry Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Nejvyšší rychlost: sólo 135 - 140 km / hod. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Typ R5 byl strojem zcela nové koncepce, jehož konstruktérem byl Rudolf Schleicher. Převratnou novinkou byl elektricky svařovaný rám z trubek proměnného průřezu, plynule přecházejících ve více namáhaných partiích z masivního oválného průřezu do průřezu tenčího, kruhového.
Pozoruhodná byla i nová přední teleskopická vidlice s hydraulickými tlumiči a dokonce možností změny jejich charakteristiky i za jízdy, ruční páčkou v dosahu řidiče.
Novinkou bylo výkyvně uložené gumové sedlo PAGUSA (PAtentierte GUmi SAttel - Patentované gumové sedlo), odpružené centrální pružinou, nastavitelnou podle váhy jezdce.
Číslo rámu (VIN) bylo vyraženo na pravé straně rámu, vzadu na plechovém výlisku, nesoucím skříň rozvodovky zadního kola.
Motory první série (1936) byly osazené německými karburátory AMAL-Fischer se samostatnými filtry vzduchu, otočenými směrem k motorové skříni.
Upevňovací kryt dynama byl hladkého tvaru, přitažený dvěma maticemi svorníků, natočených do bloku motoru. Problémem bylo přílišné ohřívání dynama od skříně motoru, takže od druhé série dostal motor inovovaný kryt, který už byl kvůli odvodu tepla bohatě žebrovaný.
1937
Stroje BMW R5 z druhé série, vyráběné v roce 1937, už měly inovovaný agregát se společným filtrem sání na hřbetě převodovky, zjednodušeným řazením a žebrovaným krytem dynama.
Za dva roky produkce bylo prodáno 2 562 motocyklů typu R5, z toho část státním institucím Říšské policii, Říšské poště).
Cena motocyklu byla v Německu 1.550,- RM (Říšských marek), u nás byl nabízen za 14.500,- Kč.
Tovární reklamní fotografie s číslovou tabulkou Wehrmachtu (WH), uveřejněná v českém motoristickém časopisu Motor Revue z válečných let. Použití tohoto sportovního stroje na frontě bylo ale spíš výjimkou ze začátku války, kdy šlo převážně o zrekvírované civilní motocykly, pouze přestříkané na polní šeď. Typ R5 totiž do standardní výzbroje Wehrmachtu nebyl schválen.
A ještě jedna reklama z časopisu Motor Revue, na níž je vidět typ R5, tentokrát od firemního fotografa BMW Thiedeho.
|