![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1962 (exportní) 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
16.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid Š - ŠKODA 420 P (Popular) 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 |
|
MAGIRUS nákladní typ M 30
Původní článek pro Truck Magazín (říjen 2010) od Petra Hošťálka.
Výrobce: MAGIRUS WERKE . ULM-DONAU
V roce 1937 zahrnoval výrobní program firmy Magirus širokou paletu dieselových náklaďáků, počínaje vozem dvoutunovým a konče těžkým vozem šestitunovým. Továrna o tom v nabídkovém prospektu psala:
„Nová velkosériová výroba Magirus probíhá podle nejmodernějšího stavu současné techniky. Osvědčení specialisté, vychovaní v naší vlastní firmě, po desetiletí rozvíjející stavbu kvalitních vozidel, vyvinuli zcela novou řadu typů MAGIRUS, která dnes v celém světě platí za příklad nejlepší německé dílenské práce.“ Jako valník měl v základním provedení přes čtyři metry dlouhou a přes dva metry širokou ložnou plochu (přesně 4.200 x 2.100 mm) a to ho přímo předurčovalo pro velmi hospodárný provoz. Klikový hřídel byl uložen v sedmi hlavních kluzných ložiskách a byl na svém předním konci opatřen rozměrným tlumičem torzních kmitů, což zaručovalo mimořádně vyvážený a klidný chod. Písty z lehkého kovu byly patentované konstrukce Nelson – Bohnalite. Tlakový olejový systém měl velký hrubý filtr vřazený před čerpadlem. V hlavním rozváděcím olejovém kanále pak byl ještě další filtr jemný. Náboje zadních kol běžely na ložiskách, nastrčených na přesně opracované konce (nohavice) nápravnice, zatímco hnací hřídele (poloosy) procházely vnitřkem a byly tudíž namáhány pouze na krut, nikoliv na ohyb váhou vozu a nákladu. Uprostřed kabiny byla přímá řadící páka čtyřrychlostní převodovky ZF a hned vedle ní dlouhá páka ruční brzdy, která působila prostřednictvím ocelových táhel na zadní kola vozu.
Kola používal MAGIRUS M 30 ocelová disková s plochým děleným ráfkem a závěrným prstencem. K nábojům kol byla upevněna osmi šrouby a jejich obutí tvořily pneumatiky rozměru 7,25 – 20 Extra. Vzadu měl vůz dvojmontáž.
Široká kabina pro tříčlennou posádku měla jenodílné čelní sklo ve vyklápěcím kovovém rámu. Oboje dveře byly zamykatelné a opatřené spouštěcími okny na kličku. Elektrický stěrač před řidičem, elektrická houkačka Bosch, elektrické ručičkové ukazatele směru po stranách kabiny, velké reflektory o průměru skla 200 mm, vzadu jedno kombinované koncové a brzdové světlo, montážní svítilna, zpětné zrcátko a na palubní desce všechny tehdy používané přístroje. Navíc palubní hodiny.
Vpředu měl vůz masivní nárazník opatřený na koncích tykadly pro kontrolu šířky vozidla, ten jediný nebyl k rámu přivařený, nýbrž šroubovaný. Teploměr chladicí vody systému „Thermometer“ byl venku a z pohledu řidiče daleko vepředu. Byl totiž vestavěn přímo do plnicího uzávěru chladiče.
Vůz měl dle slov reklamního prospektu „dostatečnou“ zásobu nářadí, jen reservní kolo se dodávalo neobuté, bez pneumatiky. Tu si zákazník chtě nechtě musel zaplatit navíc.
Technické údaje:
Motor- typ: ……………………………… S 88 D Počet válců: ……………………………... 6 v řadě Vrtání: …………………………………… ø 88 mm Zdvih: ……………………………………. 125 mm Celkový objem válců: ……………………. 4.562 ccm Výkon motoru: …………………………… 70 ks Vstřikovací čerpadlo: …………………….. Bosch Mazání: …………………………………… tlakové Chlazení: ………………………………….. vodní, podporované pumpou Rozvor: ……………………………………. 4500 mm Rozchod vpředu / vzadu: ………………….. 1660 / 1630 mm Kola: ………………………………………. disková, odnímatelná Pneumatiky: ……………………………….. nízkotlaké 7,25 – 20´´ Extra (6 Ply) Maximální rychlost: ……………………….. cca 50 km / hod. Stoupavost: …………………………………… 28-30 % Světlost podvozku: ………………………….... 230 mm Poloměr otáčení: ……………………………… 8500 mm Řízení: ………………………………………… samosvorné, šroubem a maticí Spojka: ………………………………………… jednokotoučová suchá Převodovka: …………………………………… ZF čtyřrychlostní Zadní náprava: …………………………… typ Banjo se spirálovým ozubením Pérování: ………………………………………. poloeliptická listová péra Mazání podvozku: …………………………….. tlakové, vazelínou Brzdy: …………………………………………. Vnitřní čelisťové Servo-brzdy Výška horní hrany rámu: ……………………… 670 mm Nakládací výška naloženého vozu: …………… 1030 mm Obsah nádrže: …………………………………. 68 litrů Umístění nádrže: …………………….. za motorem, před příčnou stěnou kabiny Váha podvozku: ……………………………….. 2400 kg Váha kompletního valníku: ……………………. 3100 kg Rozměry ložné plochy: ………………………… 4200 x 2100 x 500 mm Nosnost podvozku bez nástavby: ………………. 4000 kg
U nás si bylo možné nákladní vůz Magirus například koupit v Liberci, u firmy Rudolf Tschakert, Reichenberg, Fichtenstraβe Nr.10.
Zpracováno s použitím archivních materiálů Jihočeského motocyklového musea a materiálů zapůjčených ze soukromé sbírky Emila Nachlingera.
|