JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951


Jawa 250 v soutěžní úpravě ÚDA Praha.
Soutěžní motocykl, vzniklý v armádním sportovním středisku ÚDA Praha úpravou sériového "péráka" Jawa 250, který byl získán od legendárního jezdce Františka Helikara z Liberce-Harcova.
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s čtyřstupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 248,5 ccm
Stupeň komprese: 1 : 8
Výkon / otáčky: 12 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Jikov 2924 H
Elektrická výzbroj: dynamobateriové zapalování Pal 6V/45W
Zapalování: upravené se dvěma přepínatelnými cívkami a dvěma svíčkami
Baterie: 6V/ 7 Ah
Objem nádrže: 9,5 l
Brzdy: použité z motocyklu Jawa 500 OHC typ 15
Kola: 19" drátová (36 drátů)
Pneu vpředu: Barum Polar 3,00 - 19
Pneu vzadu: drapák Barum Sport 3,25 - 19
Huštění vpředu: 1,2 atp
Huštění vzadu: 1,5 - 2,0 atp (podle terénu)

Parametry:
Délka: 2.010 mm
Šířka: 700 mm
Výška: 954 mm
Rozvor: 1.297 mm
Váha: 119 kg
Spotřeba: 4,2 l / 100 km
Max. rychlost: 110 km/hod.
Restaurátor Pavel Šesták při předávání hotového stroje. Motocykl byl získán Petrem Hošťálkem v sedmdesátých letech od známého libereckého závodníka Františka Helikara, který jej údajně vlastnil z doby, kdy byl v ÚDA činný.
Stroj byl velmi zašlý a v částečně rozebraném stavu. Chyběl zejména původní, v dílnách ÚDA upravený válec motoru a k němu příslušný píst. Dle Františka Helikara ke ztrátě došlo, když byl válec zadán ke Grasernům k výbrusu, při které příležitosti se ztratil (nejspíš byl ukraden) a Helikar, který na motocyklu osobně nejezdil, pak už dokompletování a zpojízdnění motocyklu nikdy neřešil.
Po přestěhování z Liberce do Českých Budějovic zadal Petr Hošťálek výrobu nového válce s hliníkovým chladicím prstencem dle vzoru ÚDA-Praha Jiřímu Musilovi a následné dokompletování a renovaci v devadesátých letech restaurátorovi Pavlu Šestákovi z Pětidomí v Českých Budějovicích. Snímek je z předání hotového stroje.
Pohled na stroj vystavený v exposici Jihočeského motocyklového musea.

Motocykl má řadu úprav:
Zvýšený přední blatník, zkrácený zadní blatník bez nosiče, výfuky vyvedené horem, ochranné výztuhy mezi přední částí rámu a stupačkami, dvojsvíčkovou hlavu a dvouokruhové zapalování s přepínačem a dvěma nezávislými cívkami, zvýšené sedlo s dvojitou výplní sedáku, větší brzdy z Jawy 500 OHC, silnější sekundární řetěz, šroubovanou výztuhu řidítek, speciální věnec hliníkových řeber pro lepší chlazení válce, gumové nákolenice a tachometr s etapovým počítadlem.
Vojenský soutěžní motocykl Jawa 250 (Pérák) z armádního střediska ÚDA Praha na suvenýrové pohlednici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
V dubnu 2007 bylo slavnostně otevřeno nové museum motocyklů firmy Simson v Suhlu (někdejší DDR). A protože Suhl byl považován za družební město Českých Budějovic, požádal ředitel nového musea město, zda by bylo možné zapůjčit pro slavnostní otevření některé exponáty z Hošťálkova Jihočeského motocyklového musea.
Do Suhlu tak byly na roční hostování zapůjčen právě soutěžní 250 ccm pérák ÚDA a spolu s ním ještě slovenský motocykl Manet z roku 1949. Snímek je z vykládání péráka ÚDA Petrem Hošťálkem v Suhlu.
Jawa 250 ÚDA Praha jako exponát v příležitostné exposici sportovních motocyklů, kterou připravil Petr Hošťálek spolu s Emilem Rodějem a Františkem Červeným pro výstavu Mobil Salon na českobudějovickém výstavišti.