![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 25 - traktor JAWA 500 OHC model 15 - 1953 ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951
Soutěžní motocykl, vzniklý v armádním sportovním středisku ÚDA Praha úpravou sériového "péráka" Jawa 250, který byl získán od legendárního jezdce Františka Helikara z Liberce-Harcova.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 248,5 ccm Stupeň komprese: 1 : 8 Výkon / otáčky: 12 ks při 5.400 ot.min. Karburátor: Jikov 2924 H Elektrická výzbroj: dynamobateriové zapalování Pal 6V/45W Zapalování: upravené se dvěma přepínatelnými cívkami a dvěma svíčkami Baterie: 6V/ 7 Ah Objem nádrže: 9,5 l Brzdy: použité z motocyklu Jawa 500 OHC typ 15 Kola: 19" drátová (36 drátů) Pneu vpředu: Barum Polar 3,00 - 19 Pneu vzadu: drapák Barum Sport 3,25 - 19 Huštění vpředu: 1,2 atp Huštění vzadu: 1,5 - 2,0 atp (podle terénu) Parametry: Délka: 2.010 mm Šířka: 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Váha: 119 kg Spotřeba: 4,2 l / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod. Stroj byl velmi zašlý a v částečně rozebraném stavu. Chyběl zejména původní, v dílnách ÚDA upravený válec motoru a k němu příslušný píst. Dle Františka Helikara ke ztrátě došlo, když byl válec zadán ke Grasernům k výbrusu, při které příležitosti se ztratil (nejspíš byl ukraden) a Helikar, který na motocyklu osobně nejezdil, pak už dokompletování a zpojízdnění motocyklu nikdy neřešil. Po přestěhování z Liberce do Českých Budějovic zadal Petr Hošťálek výrobu nového válce s hliníkovým chladicím prstencem dle vzoru ÚDA-Praha Jiřímu Musilovi a následné dokompletování a renovaci v devadesátých letech restaurátorovi Pavlu Šestákovi z Pětidomí v Českých Budějovicích. Snímek je z předání hotového stroje. Motocykl má řadu úprav: Zvýšený přední blatník, zkrácený zadní blatník bez nosiče, výfuky vyvedené horem, ochranné výztuhy mezi přední částí rámu a stupačkami, dvojsvíčkovou hlavu a dvouokruhové zapalování s přepínačem a dvěma nezávislými cívkami, zvýšené sedlo s dvojitou výplní sedáku, větší brzdy z Jawy 500 OHC, silnější sekundární řetěz, šroubovanou výztuhu řidítek, speciální věnec hliníkových řeber pro lepší chlazení válce, gumové nákolenice a tachometr s etapovým počítadlem. Do Suhlu tak byly na roční hostování zapůjčen právě soutěžní 250 ccm pérák ÚDA a spolu s ním ještě slovenský motocykl Manet z roku 1949. Snímek je z vykládání péráka ÚDA Petrem Hošťálkem v Suhlu. |