![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1962 (exportní) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích AERO - MINOR ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
KRUPP Titan - nákladní vůz z německého Kulmbachu
Původní článek pro časopis Truck Magazín (leden 2010) od Petra Hošťálka.
"Nákladní automobily „Südwerke“ z Kulmbachu" Že jste o takové značce neslyšeli? Firma Friedrich Krupp GMBH z Essenu byla známá především jako ocelářský a zbrojařský koncern, od roku 1919 ale úspěšně vyráběla i nákladní automobily. Po druhé světové válce byl její hlavní představitel postaven před mezinárodní soud pro válečné zločince a na firmu byla uvalena řada omezení, diktovaných spojenci. Výroba náklaďáků byla v roce 1946 tudíž zahájena pod méně provokujícím jménem Südwerke GMBH. Podvozek vozu tvořil žebřinový rám z lisovaných U profilů, obě nápravy byly pevné, zavěšené na podélných listových perech. Šestipaprsková litá kola systému Triplex měla dělené ráfky, na zadní nápravě zdvojeném a pneumatiky rozměru 12,00 – 20 extra HD.
O rok později než Titan, tedy v roce 1951, byla produkce nákladních vozů Südwerke rozšířena o dva menší typy, vyráběné až do roku 1954. Jednalo se o koncepčně obdobné silniční náklaďáky kapotového uspořádání, s jednou zadní poháněnou nápravou. Byly navržené ve stejně zaobleném designu, jakým se honosil jejich předchůdce a při jejich výrobě firma používala celou řadu shodných dílů.
Šestitunový SW L-60 pojmenovaný „Mustang“ dostal motor nový. Byl odvozen od tříválce, fungoval na stejném principu, ale konstruktéři ho o jeden válec prodloužili na obvyklejší řadovou čtyřku. Tím se při stejném vrtání i zdvihu jeho objem zvětšil na 5 816 ccm a to znamenalo při zachování stejného počtu otáček nárůst výkonu až na 145 koní.
Oba nové vozy byly, stejně jako Titan, nabízeny nejen jako standardní valníky, ale také jako třístranné sklápěčky a jako sedlové tahače návěsů. Ne všechny byly karosovány v mateřské továrně, od roku 1951 přesunuté z Kulmbachu zpět do Essenu, ale mnohé z nich byly prodány pouze jako podvozky, které následně karosovaly nejrůznější cizí firmy, například Kassbohrer, Haller, Eylert, Blumhard, Metz nebo Schörling.
|