![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 22 - 1964 AERO - MINOR Svatební oznámení pro Libora Gýnu DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
ŠKODA 420 Standardprvní typ budoucí řady vozů s páteřovým rámem, výkyvnými zadními polonápravami a motorem o objemu 995 ccm. Veřejnosti byl představen v dubnu 1933 a jeho označení Škoda 420 znamenalo čtyřválec o výkonu dvaceti koní. Za dobu své produkce (1933-34) byl vyroben v počtu 421 kusů. který si dobře uvědomoval zastaralost klasické koncepce vyráběných vozů Škoda 422, 430, 645 a 860 s žebřinovým rámem a pevnými nápravami. Vznik zcela nového vozu s páteřovým rámem ale neprobíhal v tradicí sešněrované konstrukci boleslavské automobilky. Hrdlička pro jeho vývoj angažoval úspěšného a řadu let ve Francii a USA působícího konstruktéra ing. Josefa Zubatého a prosadil jeho realizaci v nově vzniklé pobočce AVIA v Praze. což znamenalo dřevěnou kostru, která se pobíjela předlisovanými panely, zatímco středová partie střechy byla potažená umělou kůží - fabrikoidem. Po výtvarné stránce nebyla příliš zdařilá - linie šikmé masky a čelního skla se "praly" se svislými liniemi dveří a žebrování bočnic kapoty. Brzy tak došlo k "faceliftingu", proto se u dalších vozů objevily stylistické změny nejen v partii předního skla, ale i kapoty, blatníků a tvaru dveří.
Technické údaje vozu Škoda 420 Standard:
Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 995 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 20 koní (14,7 kW) při 3.000 ot./min. Písty: Nelson-Bohnalite, z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná Ojniční ložiska: kluzná Pohon vačkového hřídele: dvojitým nehlučným řetězem Duplex Karburátor: horizontální, buď Zenith Ø 26 THG nebo Amal Ø 26 Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem Objem chadící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: dynamobateriové, buď Scintilla, nebo Bosch Baterie: 6V/45 Ah bez víka, nebo 6V/60Ah s víkem Dynamo: Scintilla R 90W - 6V - E x Z nebo Bosch RG 90/G - 1800 R1 Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, sešroubovaná s motorem Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu Hnací náprava: zadní - kyvadlová, s diferenciálem Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 9:52 zubů nebo 8:44 zubů Rám: páteřový, z plechových U profilů, uprostřed rozvidlený Přední osa: pevná, trubková, odpružená podélnými listovými čtvrtpéry, bez tlumičů pérování Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem Řízení: šnekové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: plechová, disková 140 x 40, upevněná čtyřmi šrouby s roztečí Ø 100 mm Pneumatiky: 140 x 40 Supercomfort nebo 140 x 40 Superbalon Rozvor: 2.430 mm Rozchod vpředu: 1.50 mm Rozchod vzadu: 1.10 mm Délka vozu: 3.770 mm Šířka: 1.360 mm Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz) Váha podvozku: 450 kg Vlastní váha otevřeného vozu: kg Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg (v karoserii tudor) Nejvyšší rychlost: 85 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Nádrž: 25 litrů, vpředu pod kapotou prozrazuje sice už páteřový rám, ale zatím ještě hranatý, ze dvou sbíhajících se U profilů. Zavěšení předních kol ještě ne nezávislé, ale tvořené pevnou trubkovou nápravou, odpérovanou dvojicí podélně uložených listových čtvrtper. nakreslená podle úvodní fotografie pro seriál o historii škodováckých automobilů, vycházející v továrním časopisu Ventil v roce 1970, kdy Hošťálek pracoval v AZNP na přípravě prvního továrního musea. |