JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Č

ČEZETA - skútr (prototypy a vývoj)

archiv Hošťálek (ze sbírky Jaroslavy Brutarové) 1955
prototyp skútru ČZ 541 (Kochem nazývaného Jet K3).
Na snímcích z testování na jaře 1955 je Jaroslava Brutarová, pracující v pražské konstrukční kanceláři ČZM po boku J.F. Kocha, a její kolega z konstrukce Václav Beránek.   celý článek

ČEZETA - skútr typ 501

První typ československého skútru Čezeta, který se v prodeji objevil koncem roku 1957.
Výrobce:
ČZM České závody motocyklové, n.p., Strakonice

Charakteristika, udávaná výrobcem, zněla:
Čezeta je novým typem jednostopého vozidla, při jehož konstrukci a výrobě bylo využito dlouholetých úspěšných zkušeností závodu. Karosérie je samonosná, provedená z lisovaných ocelových plechů a dokonale ...   celý článek

ČEZETA - skútr typ 501 / 03

Čezeta 501 / 03 s příplatkovým ochranným štítem z plexiskla. Skútr konstrukčně shodný s typem Čezeta 501 / 01, avšak již s motorem, opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení. Výroba tohoto provedení byla zahájena v březnu 1959.

Výrobce:
ČZM České závody motocyklové, n.p., Strakonice
Výrobní závod:
Skútrárna České Budějovice   celý článek

ČEZETA - skútr typ 502

502_Cezeta Dvoumístný skútr se samonosnou karoserií.

Výrobce:
České závody motocyklové, n.p., Strakonice   celý článek

ČTZ - Čeljabinský traktorový závod.

Před továrnou ČTZ stojí dnes kamenný pomník a na něm, zhruba ve výšce hlavy dospělého muže, první „housenkový“ čeljabinský traktor. Čeljabinský traktorový závod zahájil práci 1. června roku 1933. Prvním sériovým typem, který tehdy začal sjíždět z výrobního pásu, konvejneru, jak tomu Rusové říkají, byl „housenkový“ traktor S-60. Měl výkon šedesát koňských sil a jako palivo používal petrolej.   celý článek

ČZ 125 A

ČZ 125 A - titulní Lehký motocykl obsahu 125 ccm, odvozený od předválečného motokola ČZ 98.

Výrobce:
Česká zbrojovka n.p., Strakonice   celý článek

ČZ 125 b

První poválečná konstrukce nového motocyklu ČZ 125 b, jehož sériová výroba byla zahájena již v roce 1946.

Výrobce:
ČESKÁ ZBROJOVKA STRAKONICE
Národní podnik
  celý článek

ČZ 125 c - 150 c (neodpérovaná)

18. února byl veřejnosti představen nový motocykl ČZ 150 (zatím ještě s neodpérovaným zadním kolem) na stránkách našeho tehdejšího motoristického časopisu "Motocykl".
Představený stroj byl bez nosiče na zadním blatníku.

Interní tovární označení tohoto typu bylo:
s motorem 125 ccm bylo ČZ 125/3-C 50
s motorem 150 ccm bylo ČZ 150/3-C 50   celý článek

ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná)

Tovární vyobrazení - stroj má vodorovně uložené tlumiče výfuku Technické údaje ČZ 125c (ČZ 150):

Typ: ČZ 125/3-C 51 ZP (ČZ 150/3-C 51 ZP)

Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s třístupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 52 mm (Ø 57 mm)
Zdvih: 58 mm (58 mm)
Obsah: 123,2 ccm (148 ccm)
Kompresní poměr: 1 : 7 (1 : 6,9)
Maximální výkon: 5 ks při 4.500 ot./min. (6 ks) při 4.500 ot./min.
Mazání: ...   celý článek

ČZ 125 Export - typ 453/0

Kývačka ČZ 125 typ 453/0 (jednovýfuk) v provedení pro export, prodávaný jako
"Jawa-ČZ 125".

Výrobce na anglicky psaném štítku:
ČZ, Made in Czechoslovakia

Jeden z údajně několika z exportu vrácených kusů, originální nedotčený stav (první majitel).   celý článek

ČZ 125 Sport - typ 476.2

Cestovní motocykl z výrobního programu sezóny 1974

Výrobce: České závody motocyklové, n.p. Strakonice   celý článek

ČZ 125 t

Retušovaný tovární snímek jednoho z prvních strojů - hranatá žebra hlavy, sklopná startpáka, kovová odrazka Dvoutaktní motocykl objemu 125 ccm, vyráběný v období let 1947 - 1950.

Výrobce:
Česká zbrojovka Strakonice, n.p.   celý článek

ČZ 125 t - Rikša

Osobní a nákladní užitkové tříkolky na bázi motocyklu ČZ 125 t

Výrobce:
Česká Zbrojovka Strakonice, národní podnik   celý článek

ČZ 150 c - Rikša

Nákladní rikša ČZ 150c s plechovou uzavřenou skříní s víkem. Užitková tříkolka na bázi motocyklu ČZ 150c.

Výrobce:
Česká Zbrojovka Strakonice, národní podnik   celý článek

ČZ 175 Monoblok - jednovýfuková

ČZ 175 Monoblok (1935) - tovární vyobrazení s půlkulatými žebry hlavy a karburátorem AMAL První sériové provedení stopětasedmdesátky
jejíž sériová výroba byla zahájena v roce 1935.




Výrobce:
Česká Zbrojovka a.s., Strakonice   celý článek

ČZ 175 Sport - typ 477.2

Cestovní motocykl třídy 175 ccm z výrobního programu sezóny 1974

Výrobce: České závody motocyklové, n.p. Strakonice   celý článek

ČZ 175 Standard / Special

Cestovní motocykl s dvoutaktním monoblokovým motorem, který byl vyráběn v období let 1935 - 1946. Byl nástupcem předchozího jednovýfukového typu "Monoblok" a rychle se stal jednoznačně nejrozšířenějším a prodejně nejúspěšnějším typem strakonické továrny.

Výrobce:
Česká Zbrojovka a.s., Strakonice   celý článek

ČZ 250 - závodní speciál Petrák

Silniční závodní motocykl, postavený českobudějovickým závodníkem Zdeňkem Petrákem ve spolupráci se soukromou autodílnou Františka Mareše (Lidická ulice, České Budějovice).
Stroj byl zajímavý tím, že měl vedle sebe montované dva motory ČZ 125, jejichž klikové hřídeele byly propojené Hardy-spojkou.
  celý článek

ČZ 250 Enduro - typ 988.1

Sportovně cestovní motocykl, uvedený na trh v roce 1974.

Výrobce: České závody motocyklové n.p. Strakonice   celý článek

ČZ 250 Tourist

První typ z roku 1936 měl ještě přírubový motor a odlišný kryt setrvačníkového dynama. Cestovní motocykl vyráběný od roku 1936.
Byl uvažován pro možnost připojení sidecaru lehčí konstrukce.

Výrobce:
Česká zbrojovka a.s., Strakonice

Motocykl s označením "Tourist" byl poprvé představen veřejnosti na Pražském jarním veletrhu 1936, přičemž byl předtím, na samém začátku roku, nasazen továrnou v Zimní soutěži 1936.
Měl motor pružně uložený v gumě a bateriové zapalování. ...   celý článek

ČZ 500

Těžký motocykl s dvouválcovým dvoutaktním monoblokovým motorem - nejsilnější stroj z výrobního programu, vhodný i pro náročnou službu se sidecarem.

Výrobce: Česká zbrojovka a.s., Strakonice   celý článek

ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní

Nejstarší provedení 1937, osazené kupovaným reflektorem Bosch s rýhovanou parabolou. Vzadu byla předepsaná pouze odrazka. Třírychlostní motorové kolo ČZ 98 ccm s pedály,
které bylo vyráběno v období let 1937 - 1946.

Výrobce:
Česká zbrojovka A.S. v Praze
Továrny ve Strakonicích
  celý článek

ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan"

z archivu Michala Čtrnáctého Třírychlostní motorové kolo ČZ 98 ccm s našlapovací pákou
(bez pedálů)
které bylo vyráběno v období let 1937 - 1946.

Výrobce:
Česká zbrojovka A.S. v Praze
Továrny ve Strakonicích
  celý článek

ČZ sidecary

ČZ 500 s továrnou ddávaným sidecarem typu Stoye. Reklamní obrázek z časopisu Motor Revue č. 364 ze dne 20. června 1939, uveřejněný s textem:

"Půllitr ČZ s elegantním sidecarem je tak lákavý, že mu neodolá žádná hezká dívka. Proto kdo chceš mít hezkou dívku..."
Foto Ing. Fabinger   celý článek