![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
MURIEL 350 W/NG (1940/1980)Sportovně cestovní motocykl - vlastní přestavba Jiřího Musila z Českých Budějovic. Základem tohoto pohledného stroje je motor s převodovkou a přední částí rámu z válečného anglického stroje Ariel W/NG, vybavený přední vidlicí z Nortona, zadní částí kyvnou vidlicí a laminátovou nádrží vlastní konstrukce a osazený koly z Hurikana. Přestavbu dokončil Jiří Musil někdy v roce 1980. Stroj byl získán do exposice Jihočeského motocyklového musea v létě 2015.
Historie:
Na začátku šlo o vojenský stroj, který obvykle používaly britské jednotky, takže své první míle pravděpodobně absolvoval s vojákem v sedle jako spojařský motocykl. Spolu s armádou se k nám pravděpodobně koncem války také dostal. Tohle byly jeho původní technické parametry: Výrobce: Ariel Works, Birmingham, England Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt Typ: W/NG Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 85 mm Obsah: 346 ccm Kompresní poměr: Maximální výkon: 17 ks ( kW) při 5.800 ot./min. Ventilový rozvod: OHV Mazání: oběžné, se suchým karterem Karburátor: Amal Hlavní tryska: 120 Výřez šoupátka: ¾ Poloha jehly šoupátka: prostřední zářez Zapalování: dynamomagnetové Lucas Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: Svíčka: Spojka: 2-lamelová, suchá Primární převod: řetězem Převodový poměr: Převodovka: 4-rychlostní Burman Řazení: nožní, vpravo Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků Převodový poměr: Rám: jednoduchý trubkový, vzadu pevný Přední vidlice: Paralelogramová Kola: 19“ drátová Ráfky: 3,00 x 19 Pneu přední: 4,00 – 19 Pneu zadní: 4,00 – 19 Objem nádrže: 2 ½ gallonů Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Parametry: Největší délka: 2.180 mm Šířka (přes sidecar): 1.530 mm Výška: 1.020 mm Rozvor: 1.420 mm Rozchod: 1.140 mm Světlost: 120 mm Výška sedla nad zemí: Vlastní váha: 169 kg Spotřeba: 5 l / 100 km Max. rychlost: 80 km/hod. Jak a s jakou vojenskou jednotkou se dostal k nám, ani kdo byl jeho prvním majitelem u nás, se neví. Na snímcích mladý Jirka Musil na výletě někde u řeky a jeho pozdější žena. Na tomhle časem degradovaném barevném diapozitivu, pořízeném před Musilovo garáží, už pózuje jeho dospívající syn Ivan... Dalším vylepšením byl vlastnoručně vysoustružený hliníkový válec se zalisovanou litinovou vložkou pro píst z Tatry 603, a také nahrazení původního plechového krytu primáru krytem hliníkovým, leštěným, také z Red Hunteru.
Při předělávce rámu na zadní kyvnou vidlici se stroj dočkal nových kol s plnonábojovými brzdami z Vlkova motocyklu Hurikan - vpředu se zcela novým a vzadu s původním, ale nově nachromovaným ráfkem.
Kdysi už jednou vyměněnou přední vidlici za teleskopy z Jawy 500 OHC Musil nakonec nahradil anglickými teleskopy "Roadholder" z Nortona ES 2, které ale upravil po svém montáží hliníkových krycích pouzder. Nádrž si navrhnul a uplácal vlastní, moderního tvaru, z laminátu. Nepočítal ale, že si tím způsobí do budoucna chronické potíže, protože laminát působením benzínu ustavičně pracoval a měknul. Na prvním snímku je dobře vidět silná gumová roura sání, spojující karburátor s filtrem umístěným v prostoru pod sedlem. Sportovní řidítka italského tvaru jsou rovněž z Hurikana, doplněná hliníkovým panelem s tachometrem a leteckým otáčkoměrem, spínací skříňkou a třemi kontrolkami mazání, nabíjení a dálkových světel.
Definitivní utažení plovákové komory po posledním rozebrání a vyčištění karburátoru.
v Technickém muzeu Brno - Muriel byl v lednu až dubnu jedním z exponátů této bohatě zastoupené přehlídky strojů Ariel, dovezených do Československa. Dalším exponátem ze sbírky Petra Hošťálka byl putovní pohár předválečného Ariel Klubu Č. Budějovice, věnovaný osobně řed. Jackem Sangsterem. |