JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


MURIEL 350 W/NG (1940/1980)


MURIEL - MUsilův ARIEL

Sportovně cestovní motocykl - vlastní přestavba Jiřího Musila z Českých Budějovic.
Základem tohoto pohledného stroje je motor s převodovkou a přední částí rámu z válečného anglického stroje Ariel W/NG, vybavený přední vidlicí z Nortona, zadní částí kyvnou vidlicí a laminátovou nádrží vlastní konstrukce a osazený koly z Hurikana.
Přestavbu dokončil Jiří Musil někdy v roce 1980.

Stroj byl získán do exposice Jihočeského motocyklového musea v létě 2015.
Ilustrační foto restaurovaného motocyklu stejného typu. Dobová fotografie - podle čísla nejspíš ze zkoušek těchto motocyklů pro francouzské jednotky.
Na začátku šlo o vojenský stroj, který obvykle používaly britské jednotky, takže své první míle pravděpodobně absolvoval s vojákem v sedle jako spojařský motocykl.

Tohle byly jeho původní technické parametry:

Výrobce: Ariel Works, Birmingham, England

Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt
Typ: W/NG
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 85 mm
Obsah: 346 ccm
Kompresní poměr:
Maximální výkon: 17 ks ( kW) při 5.800 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV
Mazání: oběžné, se suchým karterem
Karburátor: Amal
Hlavní tryska: 120
Výřez šoupátka: ¾
Poloha jehly šoupátka: prostřední zářez
Zapalování: dynamomagnetové Lucas
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih:
Svíčka:
Spojka: 2-lamelová, suchá
Primární převod: řetězem
Převodový poměr:
Převodovka: 4-rychlostní Burman
Řazení: nožní, vpravo

Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků
Převodový poměr:

Rám: jednoduchý trubkový, vzadu pevný
Přední vidlice: Paralelogramová
Kola: 19“ drátová

Ráfky: 3,00 x 19
Pneu přední: 4,00 – 19
Pneu zadní: 4,00 – 19

Objem nádrže: 2 ½ gallonů

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem

Parametry:

Největší délka: 2.180 mm
Šířka (přes sidecar): 1.530 mm
Výška: 1.020 mm
Rozvor: 1.420 mm
Rozchod: 1.140 mm
Světlost: 120 mm
Výška sedla nad zemí:

Vlastní váha: 169 kg

Spotřeba: 5 l / 100 km
Max. rychlost: 80 km/hod.

Jak a s jakou vojenskou jednotkou se dostal k nám, ani kdo byl jeho prvním majitelem u nás, se neví.


Takhle vypadal Musilův Ariel W/NG v letech 1957-8, kdy ho Jirka získal. To už měl za sebou první přestavbu v podobě kluzákového pérování zadního kola, přidání trojúhelníkových schránek z Jawy - péráka a montáže dvojsedla.
Šedesátá léta - další fáze přestavby spočívala v náhradě původní paralelogramové vidlice předními teleskopy z Jawy - kývačky a montáži předního kola z péráka...
Na snímcích mladý Jirka Musil na výletě někde u řeky a jeho pozdější žena.
Motor ze strany víka rozvodu a náhonu zapalování. Jirka měl vždycky rád motory sportovní, takže první z úprav bylo nahražení původních "vojenských" vaček ostřejšími vačkami z modelu Red Hunter. Spolu s tím ale musel vyrobit nová rozvodová kola, přepočítaná na modul, protože originální anglická v diametru byla velmi měkká a tudíž opotřebená. Dalším vylepšením byl vlastní hliníkový válec se zalisovanou litinovou vložkou pro píst z tatry 603 a nahrazení původního plechového krytu primáru hliníkovým, leštěným.
Původní Amal karburátor byl ale pro upravený motor nejen beznadějně vyběhaný, ale především malý. Chvíli trvalo, než Musil vyzkoušel vše, co se za socialismu nabízelo, až použil karburátor 2928 SZ (Sportovně Závodní) na který motor nejen optimálně chytá, ale i zrychluje a táhne líp než v originálu. O čistotu nasávaného vzduchu se stará ohromný filtr z nákladního Garanta, schovaný pod dvojsedlem.
Dynamo ze strany náhonu do rychla. Dole víčko kontaktů přerušovače. Ukázkou mimořádné invence i perfektní strojařské práce je Musilem předělané zapalování. Místo málo spolehlivého a málo svítícího dynamomagnetu Lucas si na jeho místo vyrobil zapalování vlastní, dynamobateriové. Vespod s hřídelem přerušovače, nahoře se zkráceným dynamem z Jawy 500 OHC, dobře nabíjejícím už od téměř volnoběžných otáček.
Pečlivá kontrola vycentrování předního kola.
Při předělávce rámu na zadní kývačku se stroj dočkal nových kol s plnonábojovými brzdami z Hurikana - vpředu se zcela novým a vzadu s původním, ale nově nachromovaným ráfkem.
Stroj dostal i novou přední vidlici, když Jirka Musil sehnal "Roadholdery" z Nortona ES 2, které ovšem upravil po svém montáží hliníkových krycích pouzder.
Nádrž si navrhnul a uplácal vlastní, moderního tvaru, z laminátu. Nepočítal ale, že si tím způsobil do budoucna chronické potíže, protože laminát působením benzínu ustavičně pracoval a měknul.
Také zadní kolo má brzdový buben z Hurikana a duralovou rozetu. Za dvojsedlem je praktický nosič a východoněmecké blinkry ze Simsona.
Sportovní řidítka italského tvaru jsou rovněž z Hurikana, doplněná hliníkovým panelem s tachometrem a otáčkoměrem, spínací skříňkou a třemi kontrolkami mazání, nabíjení a dálkových světel.
Jiří Musil na jednom ze svých výletů. ... a pak už Musil jen jezdil a Muriela hýčkal a leštil až do začátku roku 2014, kdy jej přenechal autorovi těchto stránek do exposice Jihočeského motocyklového musea.
Léto 2015 - poslední rozloučení před převozem do Jihočeského motocyklového musea - Jirka Musil vystrkuje svého léta opečovávaného Muriela z garáže, aby ho před předáním vyzkoušel a zkontroloval jeho seřízení.
Definitivní utažení plovákové komory po posledním rozebrání a vyčištění karburátoru.
Finální seřízení před předáním do Jihočeského motocyklového musea - Jirka Musil v plném soustředění před svou garáží.
KOMENTÁŘE:

26.11.2021 greenglobestaffing:
sunglasses for men under 300 bolso clasico de chanel nike montante pastel hummel trikot gr?n oakley prizm golf dark honor 8x coque rhinoshield
greenglobestaffing https://www.greenglobestaffing.com/
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text