JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION - silniční závodní speciál


Dokumentační fotografie na neutrálním pozadí, pořízená při dokončení stroje v továrním závodním oddělení (ZO Svazarmu Motor-Jikov). Silniční závodní speciál - první československý okruhový motocykl s obsahem motoru 50 ccm.

Výrobce:
Závodní organizace Svazarmu n.p. Motor-Jikov,
České Budějovice
První silniční rychlostní závod padesátek bylo v roce 1960 rozhodnuto uspořádat v Kaplici. Tady se jezdily různé sportovní podniky odjakživa. Utkávaly se tu silniční motocykly i sportovní a závodní automobily, závodění tu tedy mělo svou tradici. Kromě toho v Kaplici byl pobočný závod Motoru České Budějovice, z něhož tahle iniciativa vzešla a který znamenal podporu celé akce. Důležité bylo i to, že se zde nabízelo ideální zázemí pro depo a jezdce s jejich doprovodem.
Ve sportovním oddělení v Českých Budějovicích se s nadšením začaly připravovat závodní stroje, protože bylo okamžitě jasné, že když se má jet „silnice“, tak to musí být speciály! Sériové es-jedenáctky, ani es-dvaadvacítky, tak, jak se upravovaly pro terénní soutěže, se na okruhové závodění nehodily.
Jezdcem závodního speciálu byl Josef Sejk. Jezdcem závodního speciálu byl Josef Sejk.
Stroj měl stříbrně lakovaná nádrž s emblémem n.p. Motor, která byla upevněna podélným páskem. Zadní blatník byl ze dvou polovin hliníkového plechu, svařených ve švu. Jeho součástí bylo úzké, podlouhlé a velmi tuhé sedlo. Zadní brzdový buben pocházel z Pionýra, ale štít měl páčku klíče venku. Stačilo tudíž krátké táhlo k pedálu brzdy. Ráfky kol byly hliníkové, použité z prvního typu es-jedenáctky.
Co se týká barevného provedení, tak přední vidlice byla kompletně chromovaná, rám modrý. Zadní podsedlová partie nebyla lakovaná, zůstala v přirozené barvě hliníkového plechu. Startovní čísla se malovala přímo na něj. Potah sedla byl ušitý z tmavě červené koženky, spodní okraj měl krémově bíle lemovaný.
Příprava stroje - práce na zapalování.
Vlevo mechanik českobudějovického n.p. Motor-Jikov, František Štětka (který byl u zrodu nejen tohoto závodního mopedu, ale i u zrodu závodního Hurikana, konstruovaného ve vývoji Motoru závodníkem Vl. Vlkem), vpravo jezdec Pepík Sejk.
Parta jezdců z tovární sportovní organizace Svazarmu Motor České Budějovice, pózujících pro reportéra závodních novin u Sejkova speciálu. Zleva František Ivančov, Sláva "Vintíř"Němec, František Knot a Pepík Sejk. Za Františkem vyčuhuje v klobouku jeho bratr Zdeněk Knot.

Celkem bylo do prvního startu padesátek v Kaplici přihlášeno dvanáct strojů - kromě továrního družstva Motoru České Budějovice tu byli dva konkurenční jezdci, startující za přidružený závod Stadion Rakovník, z nichž Míra Pancner byl pokládán za možného horkého favorita, a soukromý jezdec František Kříženecký, který jezdíval za tovární družstvo, ale tady startoval na upraveném Pionýru.
Poslední úpravy po tréninku - v montérkách ohnutý přes stroj je mechanik František Štětka, Pepík Sejk, tady už v kůži, je vlevo...
... a na startovní čáře!

S číslem 3 je Josef Sejk s popisovaným továrním silničním speciálem, který tento první závod v Kaplici vyhrál.

Tehdy ještě mechanickými stopkami mu pořadatelé naměřili na rovince 98 km/hod., což v roce 1960 s padesátikubíkovým, byť upraveným, motorem bylo tempo doslova neuvěřitelné.
Sejkův silniční rychlostní speciál se ještě představil v exhibičních stíhacích jízdách na brněnském velodromu, kde ho během veletrhu 1960 měla možnost obdivovat řada nadšených diváků.

Pak ale na dlouhá léta zmizel, než se objevil zapomenutý v Trhových Svinech, spolu s dalšími Sejkovými speciály - terénním a plochodrážním. Nejspíš kvůli tomu, že to byly speciály, se kterými se v běžném provozu nedalo jezdit, dochovaly se všechny v neuvěřitelně původním a nedotčeném stavu. Včetně originálního lakování. Dnes jsou součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.