JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION závodní silniční - 1960

První tovární závodní padesátka v Československu, postavená ve sportovním oddělení n.p. Motor-Jikov České Budějovice.

Silniční závodní moped v exposici Jihočeského motocyklového musea Tovární závodní speciál Stadion, který v šedesátých letech sedlal firemní jezdec Josef Sejk. Na fotografii za mopedem jsou společně vlevo Josef Sejk, vpravo další tovární jezdec, vývojový konstruktér František Knot. Žlutá přilba, položená na sedle stroje, je autentická, skutečně ta, ve které Sejk jezdil. Moped je dodnes v naprosto původním stavu včetně odřeniny nádrže, nerenovovaný, pouze vyčištěný - a i tento stroj má, jak bylo pro Sejka charakteristické, červené rukojeti (hefty) řidítek...
foto: Hošťálek (2008) Fotografie z pražské výstavy "Motocykl 2008", kde byl Sejkův závodní moped z Jihočeského motocyklového musea vystaven na stánku Českých motocyklových novin ČMN).
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 38 mm x 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Stupeň komprese: 1 : 11
Výkon / otáčky: asi 4,2 ks při 8.000 ot.min.
Karburátor: Jikov 2915 PS
Elektrická výzbroj: přerušovač a zapalovací cívka, napájená pouze baterií
Objem nádrže: 6 l

Parametry:
Délka: 1 820 mm
Šířka: 440 mm
Výška: 1 040 mm
Váha: 38 kg
Max. rychlost: 98 km/hod. (změřená při závodech v Kaplici 1960)
Josef Sejk s popisovaným strojem - tehdy ještě s odlišně lakovanou nádrží s emblémem n.p. Motor-Jikov.
Dobový záběr ze startu tohoto mopedu na rychlostním okruhu v Kaplici - Josef Sejk má na fotografii startovní číslo 3.
... a ještě jedna soudobá zajímavost:

Sejkův závodní silniční moped je natolik atraktivní, že po jeho vystavení v Jihočeském motocyklovém museu a představení na stánku ČMN v Brně, si někdo dal tu práci, že postavil jeho kopii. Sice s jinou přední vidlicí a brzdou a několika dalšími odchylkami (např. ocelovými ráfky a jinou hlavou motoru), ale jinak celkem zdařilou a i obdobně nalakovanou...